Vysokoškolská pedagogika (VSPED)
Základní informace | |
Vysokoškolská pedagogika | |
Kód varianty (CID): | 7333 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Přírodovědecká fakulta |
Centrum dalšího vzdělávání [31-643] | |
kombinovaný | |
čeština | |
Kurz VŠ pedagogiky pro budoucí i stávající vysokoškolské učitele. Dvě a půl hodiny prezenčního semináře jednou za čtrnáct dní. Zbytek výuky probíhá distančně: účastníci mají k dispozici učební materiály k samostudiu v systému Moodle. Komu je kurz určen? Učíte, ale cítíte, že by to mohlo jít i lépe? Neučíte, ale po studiu budete pokračovat v akademické kariéře - tedy i učit? ...Pak je tento kurz určen právě Vám! Co se v kurzu naučíte? Naučíte se projektovat výuku. Osvojíte si pedagogický přístup k řešení problémů a další pedagogické dovednosti, zejména v práci s lidmi. Naučíte se, jak studenty správně motivovat, jak pracovat s pamětí, pozorností a s chybou, jak rozvíjet kompetence, jak pracovat s různými učební typy a styly, osvojíte si aktivizační a alternativní metody výuky. Naučíte se provádět diagnostiku a hodnocení, sebereflexi a seberozvoj, předcházet syndromu vyhoření. Prerekvizity: žádné Lektorka: Helena Ferklová |
|
Vysokoškolská pedagogika | |
Pedagogické minimum pro potřeby výuky na VŠ: projektování a organizace výuky. Rozsah výuky: - min. 39 hodin - 13 týdnů STUDIJNÍ AKTIVITA: - prům. 3 hodiny týdně Výuka probíhá každý týden: - jeden týden je prezenční seminář (doplněný materiály k samostudiu v Moodlu), - druhý týden distanční samostudium (v Moodlu). Tj. 7 x 2,5 hodiny prezenční výuky, 7 x 0,5 hodina samostudia a 6 x 3 hodiny samostudia. Volitelné jsou průběžné konzultace s lektorkou: nácvik výuky, hospitace, lekce práce se systémem Moodle, individuální konzultace dle potřeb účastníka. Termíny seminářů: 1. skupina zatím není stanoveno, ob týden. 2. skupina zatím není stanoveno, ob týden. Konkrétní data seminářů: zatím není stanoveno Tematický plán: 1. týden - Úvod do pedagogiky - (Chemie zvědavosti, Vzdělávání na vysokých školách, Informace vs. vědění) 2. týden - Plánování výuky - (Cíle výuky - hierarchie cílů, cíle pro přírodovědné předměty, Plánování předmětu, Tvorba sylabu, Profil absolventa VŠ) 3. týden - Motivace - (Fáze výuky, Úvod do předmětu/lekce, Práce s vnější a vnitřní motivací, Hierarchie potřeb, Specifika motivace dospělých) 4. týden - Mobilizace, paměť a čas - (Fungování paměti, Opakování, Hospodaření s časem, Rozpracování jednotky výuky: plán lekce, 5. týden - Metody výuky - (Expozice nového učiva, Metody výuky, Typy diskuzí, Tvorba pravidel, Brainstormig/brainwriting, Myšlenkové mapování) 6. týden - Práce s dotazem - (Interakce učitel-student, Aktivní účast studenta ve výuce, Pravidla práce s dotazem, Jak motivovat k otázkám i odpovědím, Když nikdo neodpovídá) 7. týden - Fixace - (Jak a co si pamatujeme, Non scholae, sed vitae discimus, Mentální programy, Aplikační úkoly, Hra a bezděčné učení) 8. týden - Alternativní metody výuky, Studijní typy a styly - (Problémová metoda, Případová studie, Projektová metoda, Zpětné inženýrství, Exkurze a terénní výuka, Studijní typy a styly) 9. týden - Přednáška, Problematické situace ve výuce - (Přednáška jako výuková metoda, Prevence a řešení problematických situací, 10. týden - Studijní materiály - (Zvláštnosti expozice pomocí studijního textu, Samostudium a příprava studenta na hodinu, Flipped classroom, Aktivní čtení a hodnocení četby) 11. týden - Hodnocení výuky - (Reflexe a sebereflexe učitele, Hospitace ve výuce, Práce s chybou a úspěchem, Videotrénink) 12. týden - Reflexe a sebereflexe - (Reflexe a sebereflexe jako základ profesního rozvoje, Pohospitační rozbor, Práce se zpětnou vazbou) 13. týden - Hodnocení, klasifikace, vyhoření - (Funkce a metody hodnocení, Pedagogická diagnostika, Chyba jako nástroj učení, Konstrukce didaktického testu/zkoušky, Známkování, Rizika profese učitele, Profesní vyhoření, Duševní hygiena) Počet účastníků jedné skupiny: 12 |
|
24 | |
Zájemci musí být doktorandy nebo zaměstnanci Přírodovědecké fakulty UK. |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Osobní dovednosti a rozvoj (0031) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Osvědčení o absolvování kurzu | |
Garant a místo | |
Mgr. Helena Ferklová | |
Odbor rozvoje | |
Odbor rozvoje | |
Denní studovna, Viničná 7 | |
Termín a délka | |
2021/2022 | |
letní semestr, Únor | |
1 | |
39 (v hodinách celkem) | |
LS - únor-červen | |
Poplatky a financování | |
0 Kč / semestr | |
Přihláška | |
Přihlašování nebylo zahájeno | |
Mgr. Helena Ferklová | |
helena.ferklova@natur.cuni.cz | |
221951968 | |
31.01.2022 | |
11.02.2022 | |
Zájemci se přihlašují zápisem do tabulky: Přihlašování nebylo zahájeno | |