Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika (5720)
Základní informace | |
Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika | |
Kód varianty (CID): | 7008 |
kurz v přípravě | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM] | |
prezenční | |
čeština | |
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou. Hejného edukační metoda spočívá na dvou pilířích: a) důsledně konstruktivistickém přístupu k vyučování s důrazem na rozvoj autonomie žáka, budování klimatu ve třídě příznivému pro učení, budování dobrého vztahu k matematice a intelektuální činnosti, na individualizaci vzhledem k úrovni žáka v dané oblasti matematiky a na práci s chybou jako edukační situací. b) vyučování matematice orientované na budování schémat (VOBS), což je v koncepci učiva matematiky zajištěno vložením matematického obsahu do mnoha prolínajících se prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která využívají žákových zkušeností a zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím díky gradaci úloh, témat v souladu s mechanizmem poznávacího procesu žáka v matematice. |
|
MSMT-16033/2019-1-693 | |
Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika | |
Témata a časová dotace: (1) Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh – (4 h) zaměřeno na budování představ žáka o čísle, na budování aditivní a multiplikativní triády a na rozvoj hlubokých matematických myšlenek v jednotlivých prostředích. (2) Slovní úlohy (2 h) - zaměřeno na práci s čísly v různých rolích, na odhalování izomorfizmů, na tvorbu úloh přiměřených kognitivní úrovni žáka, na efektivní řešitelské strategie (3) Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) – zaměřeno na budování představ o zlomcích jako část celku, o záporných a desetinných číslech na základě vlastních prožitků a zkušeností, práce s různými modely a v různých kontextech, (4) Rovnice (2 h) – zaměřeno na rozvoj funkčního myšlení, na přechod od řešení úloh v rovnicových situacích k rovnicím zapsaných formalizovaným zápisem. (5) Strategie odhalování vztahů (4 h) – zaměřeno na metody odhalování vztahů zejména v aritmetických situacích a na tvorbu sérií úloh, které přivedou žáka k odhalení požadovaného vztah, vzorce na základě znalosti Teorie generického modelu. |
|
15 | |
Přihláška | |
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
nejsou stanoveny | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Garant a místo | |
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Termín a délka | |
2020/2021 | |
zimní semestr | |
Krátkodobé | |
16 (v hodinách celkem) | |
termín bude upřesněn | |
Poplatky a financování | |
4200 Kč / kurz | |
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou. Obsah kurzu ▪ Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh (4 h) ▪ Slovní úlohy (2 h) ▪ Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) ▪ Rovnice (2 h) ▪ Strategie odhalování vztahů (4 h) Vzdělávací cíl Účastníci prohlubujícího kurzu pro učitele Hejného metody ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na prohloubení a propojení svých znalostí aritmetických prostředí tak, aby dobře rozuměli, jak se budují mentální schémata aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností diferencovat a individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka. Poplatek za kurz je 4 200,- Kč. K uhrazení poplatku bude zájemce vyzván na základě odeslané přihlášky. Informace najdete též na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz S dotazy na organizaci se obracejte na Kateřinu Pelantovou, tel. 221 900 248 |
|
Přihláška | |
PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Ing. Jana Budská | |
jana.budska@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
19.02.2021 | |
31.08.2021 | |
Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou. Obsah kurzu ▪ Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh (4 h) ▪ Slovní úlohy (2 h) ▪ Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) ▪ Rovnice (2 h) ▪ Strategie odhalování vztahů (4 h) Vzdělávací cíl Účastníci prohlubujícího kurzu pro učitele Hejného metody ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na prohloubení a propojení svých znalostí aritmetických prostředí tak, aby dobře rozuměli, jak se budují mentální schémata aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností diferencovat a individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka. K uhrazení poplatku bude zájemce vyzván na základě odeslané přihlášky. Informace najdete též na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz S dotazy na organizaci se obracejte na Kateřinu Pelantovou, tel. 221 900 248 |
|
Další informace | |
http://kmdm.pedf.cuni.cz/celozivotni-vzdelavani/hm2/ |