Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace a výuka dětí s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: Integrace a výuka dětí s poruchou autistického spektra
Název v anglickém jazyce: Integration and education of children with autistic spectrum disorder
Klíčová slova: Aspergerův syndrom, vysocefunkční autismus, běžná základní škola, speciálně pedagogické centrum, integrace, inkluze.
Klíčová slova anglicky: Asperger syndrome, highfunctioning autism, mainstream elementary school, special education center, integration, inclusion.
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.11.2010
Datum zadání: 10.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:27.06.2015
Odevzdaná/archivovaná: odevzdaná studentem a archivovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Ivana Štefková
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá integrací dětí s poruchou autistického spektra na běžných základních školách v Praze. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do šesti kapitol, kde jsou vymezeny pojmy vztahující se k této integraci a současně je vytvořen seznam běžných základních škol v Praze, které integrují tyto děti, jako podklad pro vznik oficiálního dokumentu. Zároveň je zde uveden výčet speciálně pedagogických center v Praze a jejich specializace. V závěru teoretické části je shrnutí terminologie a rozdílnosti pojmů.
Praktická část se skládá z výzkumné sondy kvantitativního charakteru na základě explorativní metody formou nestandardizovaného dotazníku s inventářem jako jeho součástí. Výsledky první části výzkumu jsou zpracovány na základě četnosti jednotlivých odpovědí v dotazníkovém šetření. Doplňkem výzkumné sondy jsou kazuistiky na základě kvalitativního charakteru výzkumu na podkladě nestandardizovaného dotazníku a strukturovaného rozhovoru s rodiči. Závěrem druhé části výzkumu je analýza kazuistik.
Součástí závěru diplomové práce jsou doporučení pro rodiče i budoucí odborníky k integraci dětí s poruchami autistického spektra v Praze. Výzkumem byla zjištěna v mnoha případech plně funkční integrace.

This dissertation is dealing with integration of children with autistic spectrum disorder at regular elementary schools in Prague. The thesis consists of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part is composed of six chapters, there are defined formulations cohering with the integration mentioned above and there is also a complete list of regular elementary schools in Prague, which integrates such children, that’s the grounds for design of the official document. A list of specialized pedagogical centers and their expertise is a part of the theoretical section as well. At the end of the theoretical part is a summary of the applied terminology and abbreviations.
The practical part consists of the research with quantitative characteristics built on the basis of exploratory method. The form of this method is a non-standard questionnaire with inventory as a part of the whole. The results of the first part of the research are processed with consideration of the particular answers frequency which have been collected within the research. In addition to the exploratory method there are attached casuistries of the qualitative character. All of this is built on basis of the non-standard questionnaire and a structured interview with the parents. The second part of the dissertation results into the analysis of casuistries.
The thesis conclusion contains recommendations for parents and oncoming experts in regards to the integration of children with autistic spectrum disorder in Prague. The research detected the integration as fully functional in many cases.
Seznam odborné literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 405 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-475-5.

ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Vyd. 1. Praha: IPPP - Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2007, 55 s. ISBN 978-80-86856-36-0.

GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-498-4.

HOLÁ, Soňa. Integrace zdravotně postiženého žáka v systému základního školství: závěrečná práce "Studium pro ředitele škol a školských zařízení" : období od září 2005 do května 2006. 1. vyd. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008, 57 s. ISBN 978-80-86956-26-8.

HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-80-262-0686-6.

LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7

THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8.

PÁLOVÁ, Helena. Děti s autismem v české škole: (metodická příručka pro učitele). Vyd. 1. Frýdlant: Mateřské centrum pro děti s postižením, 2011, 72 s. ISBN 978-80-7395-372-0.
PEETERS, Theo. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. 1. čes. vyd. Praha: Scientia, 1998, 169 s. ISBN 80-718-3114-X.

PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 978-807-1845-690.

PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 54 s. ISBN 978-80-260-4401-7.

PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-731-5120-0.

PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8.

THOROVÁ, Kateřina. Školní pas pro děti s PAS: [informační příručka]. 2. vyd. Praha: APLA Praha, Střední Čechy, c2008, 67 s. ISBN 978-80-87690-10-9.

Internetové zdroje
HŮLKOVÁ, MUDr. Michaela. Kvalitativní výzkum – vhodný nástroj pro výzkum v psychosomatice – zpráva o semináři. PSYCHOSOM [online]. 2015, (2) [cit. 2015-06-26]. ISSN 1214-6102. Dostupné z: http://www.psychosom.cz/?page_id=523
Oblast poradenství. Ministerstvo školství ČR [online]. 2015 [cit. 2015-06-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/oblast-poradenstvi
Rejstřík škol a školských zařízení. Ministerstvo školství ČR [online]. 2015 [cit. 2015-06-16]. Dostupné z: http://rejskol.msmt.cz/

Statistické ročenky školství výkonové ukazatele. Ministerstvo školství ČR [online]. 2015 [cit. 2015-06-15]. Dostupné z: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

Školský zákon. Http://www.msmt.cz/dokumenty/novela-skolskeho-zakona-a-novela-vyhlasky-c-177-2009-sb-1. 2012.

Školský zákon. 561/2004. 2004. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty/novela-skolskeho-zakona-c-472-2011-sb-vyklady-a-informace. (aktuální text školského zákona ke dni 9. listopadu 2012, s účinností od 1. ledna 2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK