Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Smysl života, pozitivní afektivita a osobní pohoda
Název práce v češtině: Smysl života, pozitivní afektivita a osobní pohoda
Název v anglickém jazyce: Purpose of life, positive affectivity, and well-being
Klíčová slova: well-being, osobní pohoda, pozitivní afektivita, emoce, smysluplnost.
Klíčová slova anglicky: well-being, positive affectivity, emotions, meaning in life
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Vladimír Kebza, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.09.2010
Datum zadání: 21.09.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 07.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: PhDr. Pavel Uhlář
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku osobní pohody. Zabývá se problematikou, jak z hédonického hlediska, které reprezentuje pozitivní afektivita, tak eudaimonického hlediska, které je charakterizováno smysluplností.
V teoretické části se práce zabývá vybranými teoretickými koncepcemi osobní pohody a jejími determinantami. Práce seznamuje s teorií pozitivních emocí, s jejich druhy a významem. Dále jsou představeny vybraná pojetí smysluplnosti a možnosti nalézání smyslu.
V praktické části je ověřován vztah pozitivní afektivity a smysluplnosti u adolescentů. Pozitivní afektivita byla hodnocena testem PANAS-X The Positive Affect and Negative Affect Schedule, smysluplnost LOGO-Testem a testem LET Life Engagement Test: Assesing Purpose in Life. Výzkumný soubor tvořilo 164 žáků gymnázia, střední odborné školy pedagogické a odborného učiliště. Průměrný věk byl 18 let.
The thesis focuses on the issue of personal well-being. It deals with the issue from the Hedonic perspective which is represented by positive affectivity, and from Eudaimonic perspective which is characterized by meaningfulness.
The theoretical part of the thesis deals with selected theoretical concepts of well-being and its determinants. The thesis acquaints with the theory of positive emotions, with their types and significance. Afterwards, there are presented selected concepts of meaningfulness and possibilities of finding sence.
In the practical part is tested the relationship among positive affectivity and meaningfulness of adolescents. Positive affectivity was evaluated by PANAS-X test The Positive Affect and Negative Affect Schedule, meaningfulness by LOGO-test and by test LET Life Engagement Test: Assesing Purpose in Life. The research sample consisted of 164 grammar school students, specialized secondary pedagogical school students and specialized vocational school students. The average age was 18 years.
Seznam odborné literatury
The thesis focuses on the issue of personal well-being. It deals with the issue from the Hedonic perspective which is represented by positive affectivity, and from Eudaimonic perspective which is characterized by meaningfulness.
The theoretical part of the thesis deals with selected theoretical concepts of well-being and its determinants. The thesis acquaints with the theory of positive emotions, with their types and significance. Afterwards, there are presented selected concepts of meaningfulness and possibilities of finding sence.
In the practical part is tested the relationship among positive affectivity and meaningfulness of adolescents. Positive affectivity was evaluated by PANAS-X test The Positive Affect and Negative Affect Schedule, meaningfulness by LOGO-test and by test LET Life Engagement Test: Assesing Purpose in Life. The research sample consisted of 164 grammar school students, specialized secondary pedagogical school students and specialized vocational school students. The average age was 18 years.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK