Role grafických pomůcek při školní práci s narativním textem
Název práce v češtině: | Role grafických pomůcek při školní práci s narativním textem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of graphic aids in school work with narrative text |
Klíčová slova: | literární výchova|vizualizace|narativní text|digitální humanitní vědy|mapy|grafy |
Klíčová slova anglicky: | literary education|visualization|narrative text|digital humanities|maps|graphs |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.08.2023 |
Datum zadání: | 17.08.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.10.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 05.02.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.02.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se věnuje pomůckám, které graficky či vizuálně znázorňují vybrané prvky narativního textu. Takovými pomůckami mohou například být různé typy map nebo grafů, ilustrace, či jiné způsoby vizualizace. Hypotézou je, že takováto znázornění mají potenciál napomoci procesu porozumění čtenému textu. Cílem práce je tedy ověřit míru didaktické využitelnosti některých takových pomůcek, a to jak v základním porozumění textu, tak i v pokročilejší práci s ním, například při jeho analýze a interpretaci. V tomto ohledu se bude práce odkazovat k naratologickým kategoriím podle příruček Poetika vyprávění od Rimmon-Kenanové a Naratologie od Kubíčka, Hrabala a Bílka. Získané poznatky pak mohou případně být přeneseny do školního prostředí, kde bude zjišťován potenciál takové práce s textem a kontextem v rámci literární výchovy, primárně na střední škole. Diplomová práce bude tematizovat také problematiku možné samoúčelnosti grafických pomůcek a didaktických operací s nimi a navrhne postupy, jak jí předejít. Součástí by taktéž měly být příklady či ukázky užití. Zvláštní pozornost bude věnována taktéž tomu, aby nástroje užité k vytváření vizuálních reprezentací a pomůcek, byly pokud možno volně dostupné a přístupné, a otevřené k dalšímu vývoji. |
Seznam odborné literatury |
CIMEROVÁ, Barbora. Role ilustrace na porozumění textu LPDM na 1.st.ZŠ. 2017. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury. Vedoucí práce Hausenblas, Ondřej. DEAN, Raymond S. and Raymond W. KULHAVY. Influence of spatial organization in prose learning. Journal of Educational Psychology 73 (1981): 57–64. Digital Yoknapatawpha [online]. Charlottesville: University of Virginia. https://faulkner.iath.virginia.edu/ KIM, Nam Wook. Visualizing Nonlinear Narratives With Story Curves [online]. https://storycurve.namwkim.org/ KUBÍČEK, Tomáš, Jiří HRABAL a Petr A. BÍLEK. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013. MORETTI, Franco. Atlas of the European Novel, 1800–1900. Verso Books, 1999. MORETTI, Franco. Grafy, mapy, stromy: abstraktní modely literární historie. Praha: Karolinum, 2014. Studia nových médií. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří Foltýn. Praha: Portál, 2013. RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. Strukturalistická knihovna. RYANOVÁ, Marie-Laure. Literární kartografie – mapujeme území. In Od struktury k fikčnímu světu: Lubomíru Doleželovi. Přeložila Kateřina Vlasáková. Olomouc: Aluze, 2004, s. 175–203. |