Film jako médium kulturní paměti: sonda do filmů Toman (2018) a Herec (2020)
Název práce v češtině: | Film jako médium kulturní paměti: sonda do filmů Toman (2018) a Herec (2020) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Film as a medium of cultural memory: a case study of the films Toman (2018) and Actor (2020) |
Klíčová slova: | kulturní paměť|public history|paměťová studia|historický film |
Klíčová slova anglicky: | cultural memory|public history|memory studies|historical film |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2023 |
Datum zadání: | 07.06.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce si klade za cíl popsat vliv vybraných českých historických filmů - Toman (2018) a Herec (2020) na utváření sdílených představ o minulosti. Činí tak primárně pomocí analýzy diváckých reakcí z internetového portálu Česko_Slovenská filmová databáze (CSFD.cz) a zároveň tyto reakce komparuje se záměry tvůrců. Využívá základní propagační materiály těchto filmových projektů, stejně jako doprovodné příspěvky, které mají zvýšit zájem veřejnosti o dané filmové produkce. Cílem práce je poukázat na značný podíl, který má film,při vytváření sdílených představ a o historii a formování kulturní paměti, kterou veřejnost sdílí. Metodologicky práce vychází z "memory studies" a z výzkumů filmu jako média kulturní paměti. |
Seznam odborné literatury |
ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti, aneb jak vzpomínáme. Praha: Nakladatelství lidové noviny, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2014. ERLL, Astrid et al. (ed.), Cultural memory studies: An international and interdisciplinary handbook. Walter de Gruyter, 2008. GERTNEROVÁ, Alena. Marketingová analýza amerického filmového traileru. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze: Bakalářská práce, 2014. HAVLŮJOVÁ, Hana. NAJBRT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014 KOPAL, Petr (eds). Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí – filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů: Casablanca, 2009. PINKAS, Jaroslav. Jak vzpomínáme na normalizaci: obrazy normalizační minulosti ve filmu. Praha: Karolinum, Ústav pro studium totalitních režimů, 2020. ŘEHOŘOVÁ, Irena. Kulturní paměť a film: Jak se měnil obraz poválečného odsunu v české filmové tvorbě, Slon, 2018. SZCZEPANIK, Petr. SKOPAL, Pavel. Za praxeologií marginálních forem: Rozhovor s Vinzenzem Hedigerem. Iluminace 16. (2004), č. 2, s. 113-135. |