Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Není bezúčelných procházek: Vztah chůze a filmového média
Název práce v češtině: Není bezúčelných procházek: Vztah chůze a filmového média
Název v anglickém jazyce: There Are No Aimless Walks: The Relationship between Walking and the Medium of Film.
Klíčová slova: chůze|film|tělo|město|krajina|konstrukce subjektivity|politické čtení
Klíčová slova anglicky: walking|cinema|body|city|landscapes|construction of subject|political reading
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.05.2023
Datum zadání: 15.05.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2023
Datum a čas obhajoby: 04.09.2023 08:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Oponenti: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Mohlo by se zdát, že se chůze pro svou všednost nehodí jako objekt odborného bádání, natož pak výzkumu na poli filmové vědy. Lidé přeci chodí všude, do práce, na procházku i k lednici, a proto se ani médium, které je zachycuje, nemůže vyhnout zaznamenání této základní metody dopravy. Může však chůze skrze film nabývat významu? Od Aristotelových peripatetiků přes Rousseauova Vyznání až po Benjaminův koncept flâneurství chůze vždy fascinovala myslitele, umělce i básníky. Výzkumu chůze se již desetiletí věnují antropologie, etnologie, filozofie i literární věda a dějiny umění. Přestože chůze v pohyblivém médiu filmu hraje už na první pohled velkou roli – je totiž přímo viditelná v některých pohybech kamery, scénografii a pohybu herců –, jejímu zkoumání se věnovalo jen několik sporadických textů a k ucelenějším studiím chůze ve filmu začalo docházet až v posledních několika letech.
V diplomové práci nejdříve krátce představím různé konceptualizace chůze v příbuzných vědách a tradici, kterou chůze zastává napříč uměleckými disciplínami. Poté se pokusím kriticky zmapovat současnou literaturu zabývající se rolí chůze ve filmu, ať už z pohledu filmové narace, estetiky obrazu nebo politického čtení filmu. Literatura na toto téma není rozsáhlá, ale především v posledních letech se objevilo několik publikací věnujících se výhradně tomuto fenoménu a přesahujících do té doby převládající konceptualizace chůze jako flâneurství. Jde především o knihy The peripatetic frame: images of walking in film Thomase Deane Tuckera a The Aesthetics and Politics of Cinematic Pedestrianism: Walking in Films Asli Özgenové. Obě knihy přinášejí cenný úvod do filmových studií chůze a v této práci se jimi budu kriticky zabývat.
Diplomový projekt si klade za cíl představit chůzi jako možné východisko filmové teorie a filozofie přinášející novou perspektivu nahlížení na film. V prvním oddílu se práce bude věnovat „chodícímu aparátu“, tedy tomu, jak se principy chůze promítají do filmové řeči, stavby vyprávění, zvukové stránky filmu i fyzického herectví. Další sekce se bude zabývat různými příklady chůze jako prostředku ke konstrukci postav jako ztělesněných subjektů ve filmovém časoprostoru za pomoci fenomenologického myšlení, teorie performativity a afektové teorie s přihlédnutím k feministické a queer teorii a disability studies. V závěrečném oddílu se s pomocí nástrojů ekokritiky a urbanistického myšlení zaměřím na filmy, jež využívají chůzi jako prostředek vztahování se subjektu k prostředí, ať už ke krajině nebo městu. Každý z oddílů bude členěn na jednotlivé kapitoly zabývající se konkrétními jevy, které budou ilustrované příklady napříč historií (převážně euroatlantické) kinematografie.
Výsledkem práce by mělo být poskytnutí přehledného vstupu do studií chůze ve filmu, nasvětlení možností, které může zkoumání chůze nabídnout filmové teorii, a pobídka k rozšiřování naznačených cest v dalším výzkumu.
Seznam odborné literatury
Amato, Joseph. On Foot: A History of Walking. New York: NYU Press, 2004.
Benesch, Klaus, and Specq, François, eds. Walking and the Aesthetics of Modernity: Pedestrian Mobility in Literature and the Arts. New York: Palgrave Macmillan, 2016.
Benjamin, Walter. Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the Era of High Capitalism. Trans. by Harry Zohn. New York: Verso, 1997.
Blackman, Lisa. Immaterial bodies: Affect, embodiment, mediation. London, UK: Sage, 2012.
Bruno, Giuliana. Streetwalking on a Ruined Map: Cultural Theory and the City Films of Elvira Notari. Princeton: Princeton University Press, 1993.
Bruno, Giuliana. Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. London: Verso, 2002.
Bruno, Giuliana. “Motion and Emotion: Film and the Urban Fabric”. In Webber, Andrew, and Wilson, Emma, eds, Cities in Transition: The Moving Image and the Modern Metropolis. London: Wallflower, 2007, pp.14-27.
Careri, Francesco. Walkscapes: Walking as an Aesthetic Practice. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.
Certeau, Michel de, and Steven Rendall. The practice of everyday life. Berkeley: University of California Press, 1984.
Chen, Mel Y. Animacies: Biopolitics, racial mattering, and queer affect. Durham, NC: Duke University Press, 2012.
Cresswell, Tim, and Peter Merriman, eds. Geographies of mobilities: Practices, spaces, subjects. Burlington: Ashgate, 2010.
Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image. Trans. by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. London: The Athlone Press, 1992.
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time-Image. Trans. by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press, 1994.
Deleuze, G. Difference and repetition. Trans. by Paul Patton. New York, NY: Columbia University Press, 1994.
Deleuze, Gilles, and Guattari, Félix. A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia. Trans. by Brian Massumi. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1987.
D'Souza, Aruna, and McDonough, Tom, eds. The Invisible Flâneuse? Gender, Public Space, and Visual Culture in Nineteenth-century Paris. Manchester: Manchester University Press, 2006.
Ferrara, Serena. Steadicam: Techniques and Aesthetics. Oxford: Focal Press, 2001.
Geuens, Jean-Pierre. “Visuality and power: the work of the Steadicam” In Film Quarterly 47, no. 2, 1993, p. 8-17.
Gleber, Anke. The Art of Taking a Walk: Flânerie, Literature and Film in Weimar Culture. Princeton: Princeton University Press, 1999.
Gros, Frédéric. A philosophy of walking. Trans by. John Howe. London: Verso, 2014.
Husserl, Edmund. Husserl: shorter works. Ed. Peter McCormick, and Frederick Elliston. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1981.
Ingold Timothy, and Jo Vergunst, eds. Ways of walking: Ethnography and practice on foot. Burlington: Ashgate, 2008.
Ingold, Timothy. Being alive: Essays on movement, knowledge, and description. London, UK: Routledge, 2001.
Kern, Leslie. Feminist City: Claiming Space in a Man-Made World. London: Verso, 2020.
Kracauer, Siegfried. Theory of Film: The Redemption of Physical Reality. USA: Princeton University Press, 1997.
Lefebvre, Henri. Rhythmanalysis: Space, time and everyday life. Trans. by Stuart Elden and Gerald Moore. New York: Continuum, 2004.
Lefebvre, Martin, ed. Landscape and Film. London: Routledge, 2006.
Manning, Erin. “Wondering the world directly – or, how movement outruns the subject.” In Body and Society, 20 (3&4), 2013, pp. 162–188.
Marey, Étienne-Jules, Movement. Trans. by Eric Pritchard. London: William Heinemann, 1895.
Merleau-Ponty, Maurice, Fenomenologie vnímání. Trans by J. Čapek. Praha: OIKOYMENH, 2013.
Merleau-Ponty, Maurice. The World of Perception. London: Routledge, 2004.
Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema.” In Screen, Vol. 16, No. 3, 1975, pp. 6–18.
Özgen, Asli. The Aesthetics and Politics of Cinematic Pedestrianism: Walking in Films. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2022.
Richardson, Tina, ed. Walking inside out: Contemporary British psychogeography. London: Rowman & Littlefi eld., 2015.
Roberts, Jennifer L. Transporting visions: the movement of images in early America. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2014.
Sedgwick, Eve Kosofsky. Touching feeling: Affect, pedagogy, performativity. Durham: Duke University Press, 2003.
Serlin, David. “Disabling the Flâneur”. In Journal of Visual Culture, 5(2), 2006, pp.193-208.
Shaviro, Steven. The Cinematic Body. London: University of Minnesota Press, 1993.
Solnit, Rebecca. Wanderlust: A history of walking. New York: Penguin Books, 2001.
Souriau, Paul. The Aesthetics of Movement. Trans. by Manon Souriau. Amherst: University of Massachusetts Press, 1889.
Springgay, Stephanie, and Sarah E. Truman. Walking methodologies in a more-than-human world: Walkinglab. London: Taylor and Francis, 2018.
Tomas, David. Vertov, Snow, Farocki: Vision and the Posthuman. New York: Bloomsbury Publishing, 2013.
Tucker, Thomas Deane. The peripatetic frame: images of walking in film. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020.
Turner, Mark. Backward Glances, Cruising the Queer Streets of New York and London. London: Reaktion Books, 2003.
Valenta, Josef. Scénologie krajiny. Praha: KANT, 2008.
Vertov, Dziga. Kino-Eye: The Writings of Dziga Vertov. Trans. by Kevin O’Brien. Berkeley: University of California Press, 1984.
Wallace, Anne D. Walking, Literature and English Culture. Oxford: Clarendon Press, 1993.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK