Frazeologie v učebnicích srbského jazyka pro základní školy
Název práce v češtině: | Frazeologie v učebnicích srbského jazyka pro základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Phraseology in Serbian language textbooks for elementary schools |
Klíčová slova: | frazeologie|učebnice|základní škola|srbský jazyk |
Klíčová slova anglicky: | phraseology|textbooks|elementary school|Serbian language |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Helena Stranjik, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.05.2023 |
Datum zadání: | 10.05.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Karel Jirásek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Děti a dospělí neuvažují stejně a dětské používání frazémů se v komunikaci liší od užívání u dospělých. Jestliže dítě používá frazémy a idiomy v řeči, ještě to nemusí znamenat, že rozumí jejich významu. Jedním z důležitých aspektů výuky frazeologie v hodinách jazyka je, že umožňuje dětem pochopit podstatu jazyka. Je to způsob, jak jim vštípit myšlenku, že jazyk je víc než jen kombinace slov a gramatiky. Učebnice pomáhají dětem poznat, že slova jsou spojena s kulturou a historií a že se prostřednictvím určitých frazémů mohou dozvědět mnoho o své kultuře. Diplomová práce zaměřená na výuku frazeologie na základních školách a jejich znalost u žáků bude složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Po úvodní, teoretické části, v níž bude definován frazém a frazeologie (v návaznosti na bakalářskou práci autorky) a jejich místo ve školních programech srbského jazyka na základních školách v Srbsku bude podán přehled zkoumaných jevů na základě vybraných učebnic srbského jazyka pro základní školy. Praktická část práce představí dotazníkový výzkum, který proběhne na vybraných základních školách v Srbsku formou dotazníku rozeslaného mezi žáky. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem je frazeologie podávána a procvičována v učebnicích srbského jazyka pro základní školy, a do jaké míry jsou frazémy u dětí mladšího školního věku známé či neznámé čili jak úspěšné je jejich osvojení skrze formální výuku. |
Seznam odborné literatury |
DRAGIČEVIĆ, Rajna (2009). O problemima identifikacije frazeologizama. Südslavistik online 1, s. 34–44. ĐUKIĆ R., Marijana (2017). Frazeologija u testovima iz srpskog jezika sa takmičenja za srednju školu. In Književnost i jezik, LXIV/1-2, Beograd. CACCIARI C.-LEVORATO M (1989). How children understand idioms in discourse, Journal of Child Language, 16, 387–405. ČECHOVÁ, Marie. Znalost a užívání tradiční frazeologie u mládeže: před dvaceti lety a nyní. Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 55(4), 161-168. KOVAČEVIĆ Miloš (2018). Stilistika u nastavi srpskog jezika, Književnos i jezik, LXV, 1-2, Beograd, 1-21. KURTUMA Nataša i RISTIĆ Gordana (2017). O važnosti implementacije frazeologizama u nastavi stranog jezika, Pedagoška stvarnost, Novi Sad, LXIII, br. 1, 52-63. KUVAČ, Jelena a Mirjana VANCAŠ. Frazeologija dječjega jezika: psiholingvistički pristup. Zbornik radova: treći hrvatski slavistički kongres MACHÁČKOVÁ, I.-CHÝLOVÁ, H. Jak znají budoucí učitelé frazeologismy. In Český jazyk a literatura, roč. 46/1995 - 1996, č. 5-6, str. 113-118. MATEŠIĆ Josip (1982). Frazem kao posljedica značenjske preinake riječi, Filologija, no. 11, Zagreb, 405–413. STAKIĆ, Mirjana (2020). Upoznavanje sa frazeologizmima u mlađim razredima osnovne škole. Univerzitet u Kragujevcu, Pedagoški fakultet u Užicu. STANKOVIĆ, Dragana (2010). Komunikativni pristup u nastavi srpskog jezika, Uzdanica, VII/1, Jagodina, 7-17. ZIMOVÁ, Ludmila (19991-1992). Frazeologie na 1. stupni základní školy. Komenský, roč. 116, č. 1, s. 18–20. |