Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Název práce v češtině: Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Název v anglickém jazyce: School socialization as an instrument of social selection
Klíčová slova: školní socializace|sociální selekce|škola|funkce školy|vzdělávací systém predispozice|socializační vlivy|kulturní prostředí|rodina|rodinné prostředí
Klíčová slova anglicky: school socialization|social selection|school|function of school systém education s|predispositions|socialization influences|cultural enviroment|family|family enviroment
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.05.2023
Datum zadání: 05.05.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.05.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zabývat se vlivem školní socializace na vzdělávání jedinců s různými předpoklady pro vzdělávání a jejich budoucí život. Základním bodem je analýza vzdělávacího systému jako součásti systému celospolečenských vztahů ale i dalších faktorů ovlivňujících jeho fungování. Taktéž jsou rozebrány subjektivní vlivy ovlivňující úspěch jedince ve vzdělávacím systému. Tato analýza je pak podkladem pro zdůvodnění, proč systém vzdělávání funguje tak, že žáci, kteří jsou vzdělávání na základě stejných osnov a plní stejné úkoly dochází k jiným výsledkům a jsou rozdílně připraveni na budoucí kariéru. Jedná se o práci teoretickou s následující stěžejní hypotézou:
Relativně autonomní školství unifikovaným způsobem vzdělává rozdílně predisponované jedince a takto přispívá k jejich selekci pro další vzdělávání a některé od vzdělávání v konečném důsledku odrazuje.
Práce je členěna do sedmi kapitol, z nichž první tři jsou spíše obecnějším úvodem. Následující kapitoly se zabývají specifičtějšími dopady školní socializace z pohledu rozdílné predispozice jedinců. Jedna kapitola je věnována současné demokratizaci a jejímu vlivu na selektivitu vzdělávacího systému.
Seznam odborné literatury
BERNSTEIN, Basil. Class, codes and control. St. Albans: Paladin, 1971, xv, 304 s.
BOURDIEU, Pierre a Jean-Claude PASSERON. Reproduction in Education, Society and Culture. 2. ed. London: SAGE Publications Ltd, 1990. ISBN 0-8039-8320-4.
Dzambazovic, Roman & Gerbery, Daniel & Sopóci, Ján. (2022). Vzdelanostné nerovnosti v optike sociológie. Teoretické východiská a empirické poznatky. Bratislava:STIMUL.ISBN 978-80-8127-340-7.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd.2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-269-0.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ, ed. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
KAŠČÁK, Ondřej. Moc školy: o formativnej sile organizácie. Bratislava: VEDA, 2006. ISBN 80-8082-053-8.
KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. SLON: Praha, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-78-6.
KOŤA, J. Kapitoly ze sociologie výchovy II. (opora pro kombinované studium: rozšířená verze) Praha: katedra pedagogiky FF UK.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Josef BASL. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd.1. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK