Pragmatické pojetí významu a emocí v hudbě
Název práce v češtině: | Pragmatické pojetí významu a emocí v hudbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A pragmatic conception of meaning and emotion in music |
Klíčová slova: | Pragmatismus|pragmatická maxima|hudba|teorie významu|hudební význam|ITPRA teorie|emoce|očekávání|Peirce|Dewey|Meyer|Huron |
Klíčová slova anglicky: | Pragmatism|pragmatic maxim|music|theories of meaning|musical meaning|ITPRA theory|emotion|anticipation|Peirce|Dewey|Meyer|Huron |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.04.2023 |
Datum zadání: | 24.04.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.07.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 08.02.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.02.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Švec, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pragmatické pojetí významu jako celku důsledků, které nějaká událost má, má tu výhodu, že je aplikovatelné i na jiné oblasti zkušenosti, než je zkušenost vědecká. Jednou z nich je zkušenost hudební. Není tomu přitom tak, že by pragmatismus hudbu chápal jako cosi nacházející se mimo oblast poznání – naopak, cíleně zohledňuje její afektivní i kognitivní stránku, tedy to, že působí na naše smysly a vyvolává tak určité emoce, tak to, že je něčím, čemu lze rozumět. Úkolem práce je toto pragmatické pojetí hudební zkušenosti blíže představit a stručně zhodnotit, ideálně v návaznosti na následující pragmatické "epizody”: (1) První je Peircovo pojetí významu nějaké události jako souboru důsledků, které vyvolá. (2) Druhá je Deweyho teorie emocí, která je vnímá jako důsledky konfliktu dvou motorických aktivit a jejich snah o koordinaci. (3) Třetí je Meyerův pokus o jejich propojení, když emoce v hudbě chápe výsledek konfliktu očekávání, která máme při poslechu hudební události, s jejich dovednými narušeními, jak je autor skladby úmyslně připravuje tak, aby vyvolal estetický zážitek. V úvahu lze vzít dále vztah k Meyerovým pragmatickým předchůdcům (zmínění Peirce, Dewey, ale i William James), tak k těm, kdo na ni dnes navazují a v jistém smyslu ji naturalizují, viz zejména práce Davida Hurona. |
Seznam odborné literatury |
DEWEY, J. (1834). Art as Experience, Perigree Books, New York. DEWEY, J. (1894). The Theory of Emotion: Emotional Attitudes, Psychological Review 1, s. 553–569. DEWEY, J. (1895). The Theory of Emotion: The Significance of Emotions, Psychological Review 2, s. 13–32. HURON, D. (2010). Musical Expectancy and Thrills. In: Juslin, P. N. Sloboda, J. A. (eds.), Handbook of Music and Emotion, Oxford University Press, Oxford. s. 575-604. HURON, D. (2006). Sweet Anticipation. Music and the Psychology of Expectation, The MIT Press, Cambridge, MA. JAMES, W. (2011). Philosophical Conceptions and Practical Results. In Robert B. Talisse & Scott F. Aikin (eds.), The Pragmatism Reader: From Peirce Through the Present. Princeton University Press. s. 66-78. JAMES, W. (1907). Pragmatism, a New Name for Some Old Ways of Thinking Popular Lectures on Philosophy. Longmans, Green, and Co. JAMES, W. (1890). The Principles of Psychology, Holt, New York. KOLMAN, V. (2017). O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat, Filosofia, Praha. MEYER, L. B., (1956). Emotion and Meaning in Music, Chicago University Press, Chicago. PEIRCE, Ch. S. (1931–1935). Collected Papers of Charles Sanders Peirce, Harvard University Press, Cambridge, MA. PEIRCE, Ch. S. (1878). How to make our ideas clear. In: Popular Science Monthly 12 (Jan.): s. 286-302. PEIRCE Ch. S., (1998). Love, Chance and Logic. Philosophical Essays. Lincoln and London University of Nebrasca Nebraska Press. PEIRCE, Ch. S., (1998). Proem. The Rules of Philosophy. In: Love, Chance and Logic. Philosophical Essays. Lincoln and London, University of Nebraska Press. SCRUTON, R. (1997). The Aesthetics of Music. Oxford University Press, Oxford. SCRUTON, R. (2009). Understanding Music. Philosophy and Interpretation, Continuum, London. |