Srovnání fenoménu „idol“ s japonským ideálem krásy
Název práce v češtině: | Srovnání fenoménu „idol“ s japonským ideálem krásy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A comparative study of the “idol” phenomenon and the Japanese ideal of beauty |
Klíčová slova: | Japonsko|idol|krása|ideál|estetika|komparace |
Klíčová slova anglicky: | Japan|idol|beauty|ideal|aesthetics|comparison |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav asijských studií (21-UAS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Ing. Jan Sýkora, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.04.2023 |
Datum zadání: | 19.04.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Tirala, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analyzovat relativně nový fenomén „idolu“, který je neodmyslitelnou součástí současné japonské společnosti a posoudit, do jaké míry odpovídá tradičnímu ideálu krásy. Hlavní výzkumná otázka celé práce zní: Jaká je podstata japonského „idolu“, z jakých kořenů vyrůstá a jak se v něm odráží (pokud vůbec) estetické ideály japonské kultury tradičně spojované s krásou. Tato výzkumná otázka bude testována na následujících pracovních hypotézách: 1) oba koncepty spolu úzce souvisejí, ale v současné japonské společnosti jsou vnímány odlišně; 2) míra této odlišnosti je úměrná věku a genderu; 3) způsob ztotožnění se s konkrétními „idoly“ prochází vývojem a je generační záležitostí.
Autor nejprve osvětlí širší společenský kontext vzniku a současné podoby fenoménu „idol“ a popíše tradiční estetický ideál krásy, včetně konceptu kawaii. Následně provede analýzu jednotlivých druhů idolů (jmenovitě hudebních skupin, celebrit a virtuálních idolů) a posoudí, jaké jsou jejich společné rysy a jaké estetické ideály vyznávají. V závěrečné části autor vyhodnotí, do jaké míry tyto sdílené rysy „idolů“ odpovídají tradičnímu pojetí krásy, které je obecně sdílené v současné japonské společnosti. Základním metodologickým nástrojem práce bude kvalitativní komparativní analýza. |
Seznam odborné literatury |
Beniwal, Anju; Jain, Rashmi; Spracklen, Karl. Global Leisure and the Struggle for a Better World. Palgrave Macmillan 2018.
Dale, Joshua Paul; Pendleton, Mark ; Fraser, Lucy ; Coates, Jennifer (eds.). The Routledge Companion to Gender and Japanese Culture. Routledge, 2020. Eco, Umberto. Dějiny krásy. Argo, 2015 Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Argo, 2007. Elliott, Anthony. Routledge Handbook of Celebrity Studies. Routledge, 2020. Freedman, Alisa. Introducing Japanese Popular Culture. Routledge, 2018. Keen, Donald. „The Japanese Idea of Beauty“. The Wilson Quarterly, 1989, Vol. 13:1, str. 128-135. Lippit, Miya Elise Mizuta. Aesthetic Life: Beauty and Art in Modern Japan, Harvard University Press, 2019. May, Simon, et al. The Power of Cute; Simon. Princeton University Press, 2019. Miller, Laura. Beauty Up: Exploring Contemporary Japanese Body Aesthetics. University of California Press, 2006. |