Vyprávět život. Etická hodnota procesu vyprávění v kontextu totalitarismu
Název práce v češtině: | Vyprávět život. Etická hodnota procesu vyprávění v kontextu totalitarismu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Narrating life. Ethical value of the narrative process in the context of totalitarianism |
Klíčová slova: | narativní hermeneutika|etický potenciál vyprávění|vyprávění života|totalitní režimy|narativ |
Klíčová slova anglicky: | narrative hermeneutice|ethical potential of storytelling|narration of life|totalitarian regimes|narrative |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.04.2023 |
Datum zadání: | 18.04.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2024 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou tří románů publikovaných v 70. letech 20. století (Život je jinde Milana Kundery, Dotazník Jiřího Grušy, Nanebevzetí Lojzka Lapáčka ze Slezské Ostravy Oty Filipa) s využitím přístupu narativní hermeneutiky, konkrétně pak problematikou literárního vyobrazení životních příběhů. Cílem práce je popsat, jakými narativními strategiemi se autoři pokouší smysluplně odvyprávět životní příběh v situaci, kdy je horizont možností jedince úzce vymezován politickou situací, a jaká je etická hodnota komplexního vyprávění v kontextu společnosti, jíž dominují redukující totalitní narativy. Teoretická část práce se bude zabývat obecně problematikou literárního zpracování života a etickými aspekty procesu vyprávění. Interpretační část bude zkoumat, jak jednotliví autoři pomocí svých osobitých poetik reflektují etický potenciál vyprávění. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury: BÍLEK, P. A., SKALICKÝ, D., VEBEROVÁ, V. (eds.): Jazyky reprezentace I, II. Praha: Akropolis, 2012–2014. ČERNÝ, Václav, Na okraj Grušova Dotazníku. In: Eseje o české a slovenské próze, Praha 1994, s. 137-146. MORETTI, Franco. The way of the world: The Bildungsroman in european culture, London 2000 HOLÝ, Jiří. Český Parnas: Vrcholy literatury 1970–1990. Interpretace vybraných děl 60 autorů. Praha: Galaxie, 1993. CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. Vydání druhé, upravené a rozšířené. Brno: Atlantis, 2008. JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989 III, IV. Praha: Academia, 2008. KOSKOVÁ, Helena. Milan Kundera. Praha: H & H, 1998. KUBÍČEK, T., HRABAL, J., BÍLEK, P. A.: Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin, 2013. MERETOJA, Hanna. The ethics of storytelling: Narrative hermeneutics, history, and the possible. New York: Oxford University Press, 2018. SCHMITT, Arnaud. Knots, Story Lines, and Hermeneutical Lines: A Case Study. In: Storyworlds: A journal of narrative studies. 2014, (6), s. 75–91. |