Medea Pavla Vranického: hudební travestie
Název práce v češtině: | Medea Pavla Vranického: hudební travestie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Medea by Pavel Vranicky. A musical travesty |
Klíčová slova: | Pavel Vranický|Jiří Antonín Benda|melodram|singspiel|parodie|Vídeň|lidové divadlo|vídeňský císařský dvůr|18. století|hudební analýza |
Klíčová slova anglicky: | Paul Wranitzky|Georg Anton Benda|melodrama|Singspiel|parody|Vienna|popular theater|Viennese imperial court|eighteenth century|musical analysis |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.03.2023 |
Datum zadání: | 21.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2024 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat Medeou, hudebně dramatickým dílem vytvořeným skladatelem Pavlem Vranickým a neznámým libretistou jako travestii stejnojmenného melodramu Jiřího Antonína Bendy a Friedricha Gottera. Po úvodních kapitolách, v nichž přiblíží život a dílo Pavla Vranického v kontextu Vídně přelomu 18. a 19. století, se zaměří na dílo samotné – na pramennou základnu, okolnosti vzniku, dramatické kvality a znaky nejen ve vztahu k Bendově/Gotterově předloze. Položí si rovněž otázku po původu a funkci komického aspektu Medey v kontextu tehdejší vídeňské divadelní produkce. V analytické části se pak na vybraných místech partitury pokusí tento komický prvek identifikovat, a to nejen v hudebním textu, ale také v jeho vztahu k libretu. |
Seznam odborné literatury |
Literatura
SOLOMON ST LAURENT, Marissa Anne. The life and operatic works of a "Divine Philistine": Paul Wranitzky. Los Angeles, 2000. Disertace. University of California. RICE, John A. Empress Marie Therese and Music at the Viennese Court, 1792–1807. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0 521 82512 1. MAHLING, Christoph-Hellmut. Original und Parodie: zu Georg Bendas Meda und Jason und Paul Wranitzkys Medea. In: HEYTER-RAULAND, Christine a Christoph-Hellmut MAHLING, ed. Untersuchungen zu Musikbeziehungen zwischen Mannheim, Böhmen und Mähren im späten 18. und frühen 19. Jahrhundert. Mannheim: Schott, 1987, s. 244-295. ISBN 3-7957-1333-1. ISSN 0522-6937. YATES, William E., Allyson FIDDLER a John WARREN, ed. From Perinet to Jelinek: Viennese Theatre in Its Political and Intellectual Context. Bern: Peter Lang, 2001. ISBN 3906766802. BALVÍN, Josef, Jindřich POKORNÝ a Adolf SCHERL, ed. Vídeňské lidové divadlo: od Hanswursta Stranitzkého k Nestroyovi. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0552-X. JAKUBCOVÁ, Alena. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století: Osobnosti a díla. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-201-0. |