Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Název práce v češtině: | Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reflections of holocaust in contemporary children’s literature |
Klíčová slova: | holokaust|literatura pro děti|historické vzdělávání|historická fikce|paměťová studia|kulturní trauma |
Klíčová slova anglicky: | holocaust|children’s literature|history education|historical fiction|memory studies|cultural trauma |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.03.2023 |
Datum zadání: | 06.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 15:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá obrazem holokaustu v dětské beletrii. Ve vybraných dílech české a českojazyčné překladové literatury pro děti analyzuje způsoby reprezentování minulosti, přičemž usiluje o vymezení možných přístupů k zobrazení problému holokaustu s ohledem na dětského čtenáře. Metodologicky práce využívá literárněvědních přístupů k výzkumu dětské literatury, zároveň se inspiruje postupy paměťových studií. V obecnější rovině se zamýšlí nad vlivem beletrie na utváření kolektivně sdílených představ o holokaustu u svých čtenářů a nad možnosti využití tohoto potenciálu v historickém vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
BUTLER, Catherine a Hallie O’DONOVAN. Reading History in Children’s Books. London: Palgrave Macmillan UK, 2012. CLARK, Ann Christine. Historical Fiction for Children and Young People : changing fashions, changing forms, changing representations in British writing, 1934–2014. [online]. Newcastle: Newcastle University, 2016. [vid. 2023-02-25] Dostupné z: http://theses.ncl.ac.uk/jspui/handle/10443/3215. DE GROOT, Jerome. Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. London: Routledge, 2016. ERLL, Astrid, NÜNNING, Ansgar, YOUNG Sara B. (eds.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. London/New York: De Gruyter 2008. EYAL, Gil. Identita a trauma. Dvě podoby vůle k paměti. In: ČINÁTL, Kamil, Jan, MERVART a Jaroslav NAJBERT (eds.). Podoby česko-slovenské normalizace. Praha: ÚSTR – Nakladatelství Lidové noviny, 2017. s. 237–260. KANSTEINER, Wulf. The Holocaust in the 21st Century. In: HOSKINS, Andrew (ed.). Digital Memory Studies. New York: Routledge, 2017. s. 110–140 . KOKKOLA, Lydia. Representing the Holocaust in children’s literature. New York: Routledge, 2003. SNIEGOŇ, Tomáš. Zmizelá historie. Holokaust v české a slovenské historické kultuře. Praha: Argo, 2017. URBANOVÁ, Svatava. Děti a holocaust. Téma paměti v literatuře pro děti a mládež v posledních dvou desetiletích. In: Literární archiv 48. Praha: Orbis, 2016. s. 30–45. |