Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Název práce v češtině: Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Název v anglickém jazyce: Reflections of holocaust in contemporary children’s literature
Klíčová slova: holokaust|literatura pro děti|historické vzdělávání|historická fikce|paměťová studia|kulturní trauma
Klíčová slova anglicky: holocaust|children’s literature|history education|historical fiction|memory studies|cultural trauma
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českých dějin (21-UCD)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.03.2023
Datum zadání: 06.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.03.2023
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 15:30
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá obrazem holokaustu v dětské beletrii. Ve vybraných dílech české a českojazyčné překladové literatury pro děti analyzuje způsoby reprezentování minulosti, přičemž usiluje o vymezení možných přístupů k zobrazení problému holokaustu s ohledem na dětského čtenáře. Metodologicky práce využívá literárněvědních přístupů k výzkumu dětské literatury, zároveň se inspiruje postupy paměťových studií. V obecnější rovině se zamýšlí nad vlivem beletrie na utváření kolektivně sdílených představ o holokaustu u svých čtenářů a nad možnosti využití tohoto potenciálu v historickém vzdělávání.
Seznam odborné literatury
BUTLER, Catherine a Hallie O’DONOVAN. Reading History in Children’s Books. London: Palgrave Macmillan UK, 2012.
CLARK, Ann Christine. Historical Fiction for Children and Young People : changing fashions, changing forms, changing representations in British writing, 1934–2014. [online]. Newcastle: Newcastle University, 2016. [vid. 2023-02-25] Dostupné z: http://theses.ncl.ac.uk/jspui/handle/10443/3215.
DE GROOT, Jerome. Consuming History. Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. London: Routledge, 2016.
ERLL, Astrid, NÜNNING, Ansgar, YOUNG Sara B. (eds.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. London/New York: De Gruyter 2008.
EYAL, Gil. Identita a trauma. Dvě podoby vůle k paměti. In: ČINÁTL, Kamil, Jan, MERVART a Jaroslav NAJBERT (eds.). Podoby česko-slovenské normalizace. Praha: ÚSTR – Nakladatelství Lidové noviny, 2017. s. 237–260.
KANSTEINER, Wulf. The Holocaust in the 21st Century. In: HOSKINS, Andrew (ed.). Digital Memory Studies. New York: Routledge, 2017. s. 110–140 .
KOKKOLA, Lydia. Representing the Holocaust in children’s literature. New York: Routledge, 2003.
SNIEGOŇ, Tomáš. Zmizelá historie. Holokaust v české a slovenské historické kultuře. Praha: Argo, 2017.
URBANOVÁ, Svatava. Děti a holocaust. Téma paměti v literatuře pro děti a mládež v posledních dvou desetiletích. In: Literární archiv 48. Praha: Orbis, 2016. s. 30–45.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK