Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Souřadící partikule a doprovodná gestikulace v japonštině
Název práce v češtině: Souřadící partikule a doprovodná gestikulace v japonštině
Název v anglickém jazyce: Parallel-marking particles and co-speech gestures in Japanese
Klíčová slova: japonský jazyk|souřadící partikule|gesta|multimodální korpusy|konceptualizace
Klíčová slova anglicky: japanese language|parallel-marking particles|co-speech gesture|multimodal corpora|construal
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav asijských studií (21-UAS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Petra Kanasugi, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.03.2023
Datum zadání: 06.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.03.2023
Datum a čas obhajoby: 12.09.2023 09:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Výzkum multimodální komunikace, především gestikulace, ukazuje, jakými způsoby a jak zásadně je obohacovaná jinak linearitou omezená jazyková promluva (Cienki2017 apod.). Poukazuje i na kulturní rozdíly v gestikulaci (Kita2003 apod.) a příhodnost spojení výzkumu gestikulace s konstrukčním přístupem k jazyku (Lehečková, Jehlička 2018 apod.). Předkládaná práce se soustředí na gestikulaci spojenou s užitím jazykových prostředků souřadného spojení jmenných větných členů. Ty je možno kategorizovat do několika skupin: označující úplný výčet, neúplný výčet, výběr a kumulativní výčet (NihongoKidžucubunpóKenkjúkai2011). Cílem práce je za použití dat z multimodálního korpusu CEJC (CorpusofEverydayConversation) a klasifikace gest podleBressem,Ladewig(Bressem2011) popsat, jaká konkrétní gesta jsou používána s jednotlivými typy partikulí a zjistit, zda jednotlivé kategorie partikulí korelují se specifickými gesty. Data z korpusu budou anotována za použití softwaru ELAN a vyhodnocena statisticky.
Seznam odborné literatury
BRESSEM, Jana., Silva H. LADEWIG.Rethinkinggesturephases:Articulatoryfeaturesofgesturalmovement.Semiotica184.2011.
CIENKI, Alan J.TenLecturesonSpokenLanguageandGestureFromthePerspectiveofCognitiveLinguistics:IssuesofDynamicityandMultimodality, 2017.
FORCEVILLE, Charles J.MultimodalMetaphor. 2009. (Chapter13-14)
HOSTETTER, A.B.Whendogesturescommunicate? A meta-analysis.PsychologicalBulletin 137(2),2011. str. 297-315.
IČIKAWA,Jasuko.Heiricudžošito tojanikansuru–kósacu(並立助詞「とJと「や」に関する一考察」.Bungeigengokenkjúgengohen文芸言語研究言語篇.1991.
KAŠIWAGI,Šigeaki.Zentaikatoruika–heiricudžoširon,tokunitojaočúšintošite(「全体化」と「類化」-並立助詞論、特に「と」・「や」を中心として).Taijóbunkadaigakubekkaronšú大東文化大学別科論集.2006.
KITA,Sotaro.,AsliÖZYÜREK.Whatdoescross-linguisticvariationinsemanticcoordinationofspeechandgesturereveal?: Evidenceforaninterfacerepresentationofspatialthinkingandspeaking.JournalofMemoryandLanguage48, 2003. str. 16-32
LEHEČKOVÁ, Eva a Jakub JEHLIČKA.Multimodálníkonstrukce:jazykagestikulacejakovtělenákognice|| Multimodal constructions.Studie zaplikovanélingvistiky[online].UniverzitaKarlova,Filozofickáfakulta, 2018,9(2), 89-103 [cit. 2023-03-03]. ISSN 1804-3240.
MCNEILL, David. Hand and mind, 1992.
MONDADA,Lorenta.Challengesofmultimodality:Languageandthebody insocialinteraction, 2016.
MORIJAMA,Takuró.Jato to nočigaiodósecumeisuruka「や」と「と」の違いをどう説明するか.Kjótokjóikudaigakukokubungakkaiši京都教育大学国文学会誌.2005.
Nihongokidžucubunpókenkjúkai.Gendainihongobunpó2–kakutokóbun,voisu(現代日本語文法2:格と構文、ヴォイス). Tokio:Kurošiošuppan, 2009.
ÓJAMA,Juri.HeirecuhjógenNP1 to NP2 to niokeruheirecudžošito noimi並列表現「NP1とNP2と」における並列助詞「と」の意味. TokyoUniversityofForeignStudiesJapanStudiesReviewNo2東京外国語大学国際日本学研究第2号.2022.
STREECK, Jürgen.Gesturecraft, 2009.
ZÁRUBOVÁ-PFEFFERMANNOVÁ, Noemi. Gesta a mimika,2008.

Použitý Korpus
National Institute for Japanese Language and Linguistics. (2013-2014). Corpus of Spontaneous Japanese
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK