Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Faktory ohrožení motivace k profesi pedagoga u začínajících učitelů základních a středních škol
Název práce v češtině: Faktory ohrožení motivace k profesi pedagoga u začínajících učitelů základních a středních škol
Název v anglickém jazyce: Factors Undermining the Motivation to Teach of Inexperienced Primary and Secondary School Teachers
Klíčová slova: učitelství|motivace k vyučování|kompetence učitelů|stres v učitelství|učitelé základních a středních škol
Klíčová slova anglicky: teaching|motivation to teach|teacher competences|stress in teaching|primary and secondary school teachers
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.03.2023
Datum zadání: 03.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.03.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zamýšlet nad okruhem možných příčin demotivace začínajících učitelů. Cílem práce bude identifikovat faktory ohrožení motivace začínajících pedagogů, které mohou mít za následek jejich odklon od pedagogické profese. Práce se bude zabývat vybranými aspekty učitelství, které ovlivňují motivaci mladých učitelů k vykonávání pedagogické činnosti. Pozornost bude věnována požadavkům k vykonávání učitelské profese a následně vybraným faktorům ovlivňujícím současný stav českých učitelů na základních a středních školách. V návaznosti budou rozpracovány faktory ovlivňující motivaci učitelů k vykonávání pedagogické profese. Dále bude zpracována komparace úrovně spokojenosti učitelů v České republice a ve vybraných zemích Evropské unie. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření, jehož cílem bude zjistit příčiny demotivace k vykonávání pedagogické profese začínajících učitelů druhého stupně základních škol. Šetření bude realizováno s využitím dotazníku, předpokládaný počet respondentů je 70. Respondenty budou vybraní učitelé druhého stupně základních škol v Praze, kteří mají pět či méně let praxe ve svém oboru.

Předběžná struktura práce:
1 Požadavky k vykonávání profese učitele
2 Vybrané faktory ovlivňující současný stav českých učitelů na základních a středních školách
2.1 Problém stárnutí učitelů
2.2 Finanční ohodnocení učitelů
2.3 Genderové rozdělení učitelů
2.4 Věková struktura učitelů
2.5 Prestiž učitelství
3 Faktory ovlivňující motivaci učitelů k vykonávání pedagogické profese
4 Porovnání spokojenosti učitelů v České republice a ve vybraných zemích Evropské unie
5 Empirické šetření: Identifikace příčin demotivace k vykonávání pedagogické profese začínajících učitelů druhého stupně základních škol
Seznam odborné literatury
ČSÚ. Mzdy učitelů v regionálním školství 2012–2021 [online]. Praha: Lidé a společnost, 2022 [cit. 2022-11-13]. ISBN 978-80-250-3277-0. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/195255823/23006922.pdf/40bffbf1-8eb2-437d-96f1-8bfb9d4cc0d0?version=1.1
EUROSTAT. Teachers in the EU [online]. 2019 [cit. 2022-11-13]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20191004-1
EACEA. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021. ISBN 978-92-9484-395-1. Dostupné také z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2021-10/Teachers%20in%20Europe.%20Careers%2C%20Development%20and%20Well-Being.pdf
FÁROVÁ, Nina. Muži do škol? Ano! Ale…: Potřeba mužů v primárním vzdělávání. Gender a výzkum [online]. 2018, 1(19) s. 82–104 [cit. 2022-11-13]. ISSN 2570-6578. DOI: http://dx.doi.org/10.13060/25706578.2018.19.1.406
HANUSHEK, Eric, Marc PIOPIUNIK a Simon WIEDERHOLD. The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance. The Journal of Human Resources. 2018, 4(54) s. 858–899. ISSN 1548-8004 DOI: doi:10.3368/jhr.55.1.0317.8619R1
KORBEL, Václav a Daniel PROKOP. Proč se lidé nehlásí ke studiu učitelství a jak to změnit?: Srovnávací ministudie programu Učitel naživo a PAQ [online]. Praha, 2020 [cit. 2022-04-25]. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/files/1875-proc-se-lide-nehlasi-ke-studiu-ucitelstvi-a-jak-to-zmenit.pdf
MARŠÍKOVÁ, Michaela a Václav JELEN. Hlavní výstupy z Mimořádného šetření: ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ [online]. Praha: MŠMT, odbor školské statistiky, analýz a informační strategie, 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/50371_1_1/
MŠMT. Genderová problematika zaměstnanců ve školství [online]. 2022 [cit. 2022-11-13]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi
MŠMT. Plán podpory rovnosti žen a mužů MŠMT na léta 2021-2024 [online]. 2021. [cit. 2021-04-30]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/ministerstvo/plan-podporyrovnosti-zen-a-muzu-msmt-2021-2024
MÜNICH, Daniel a Vladimír SMOLKA. Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál? [online]. Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, 2022 [cit. 2022-11-13]. ISBN 978-80-7344-647-5. Dostupné z: https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_12_2022_Platy_ucitelu/IDEA_Studie_12_2022_Platy_ucitelu.html#p=2
SMAK, Magdalena a Dominka WALCZAK. The Prestige of the Teaching Profession in the Perception of Teachers and Former Teachers. Edukacja. 2017, 40(22) s. 23–40. ISSN 0239-6858. Dostupné také z: https://www.academia.edu/35203326/The_prestige_of_the_teaching_profession_in_the_perception_of_teachers_and_former_teachers
TUČEK, Milan. Tisková zpráva: prestiž povolání – červen 2019 [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2019 [cit. 2021-12-24]. ISSN neuvedeno. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4986/f9/eu190724.pdf
ZORMANOVÁ, Lucie. Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2018 [cit. 2022-04-25]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21761/SYNDROM-VYHORENI-U-PEDAGOGICKYCH-PRACOVNIKU.html
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK