Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Název práce v češtině: Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Název v anglickém jazyce: Opening and Sealing Audiovisual Cracks: Music and (Dis)continual Montage Sequences in the Films of Terrence Malick
Klíčová slova: Terrence Malick|film|hudba|filmová hudba|diskontinuální montáž|hudební sutura|intertextualita|nepůvodní filmová hudba|vizualizace filmové hudby
Klíčová slova anglicky: Terrence Malick|film|music|film music|discontinual montage|music suture|intertextuality|pre-existing film music|visualisation of film music
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.03.2023
Datum zadání: 02.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.03.2023
Datum a čas obhajoby: 04.09.2023 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Zásady pro vypracování
Filmografie Terrence Malicka bývá nejčastěji interpretována přes filozofické, psychologické či náboženské koncepty, které vyvěrají přímo z témat jednotlivých snímků, avšak minimum reflexe bylo zatím věnováno hudební složce jeho filmů, a to i přes to, že právě hudba je často naprosto klíčovým hybatelem atmosféry, témat i samotných narativních struktur jeho děl. Objektem zkoumání této práce je právě tento opomíjený aspekt a jeho teoreticko-analytické rozkrytí uvnitř (dis)kontinuálních montážních sekvencí, které stojí v základu rozvolněných narativních struktur Malickových filmů a jejich celkové poetiky.
Tato bakalářská práce se věnuje třem pojmům, které nejsou na poli filmově-muzikologické teorie zcela obvyklé, a staví na nich svou základní strukturu – jsou jimi hudební sutura, intertextuální interpretace nepůvodní filmové hudby a grafická vizualizace vztahu obraz-hudba. Přestože je každá z kapitol detailně soustředěná na jedno z těchto témat, napříč celou prací se prolíná ústřední otázka – je hudba schopná zacelovat trhliny v diskontinuálních sekvencích, anebo je při jejich zašití potřeba vyvinout aktivní diváckou spoluúčast – ať už ve formě intertextuální interpretace anebo grafické vizualizace?

Zdroje (filmy):
Zapadákov (Badlands, r. Terrence Malick, 1973)
Nebeské dny (Days of Heaven, r. Terrence Malick, 1978)
Tenká červená linie (Thin Red Line, r. Terrence Malick, 1998)
Nový svět (The New World, r. Terrence Malick, 2005)
Strom života (The Tree of Life, r. Terrence Malick, 2011)
K zázraku (To the Wonder, r. Terrence Malick, 2012)
Rytíř Pohárů (Knight of Cups, r. Terrence Malick, 2015)
Cesta času (Voyage of Time: Life’s Journey, r. Terrence Malick, 2016)
Song to Song (r. Terrence Malick, 2017)
Skrytý život (A Hidden Life, r. Terrence Malick, 2019)
Skrytý život (A Hidden Life, r. Terrence Malick, 2019)
Seznam odborné literatury
AKCALI, Elif, „Discontinuity in Narrative Cinema“ (Disertační práce, University of London, 2013)
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin, SMITH, Jeff, Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill Education 2016.
BROWN, Royal S., Overtones and Undertones: Reading Film Music. Berkley – Los Angeles – London: University of California Press 1994.
CERERO, Pablo Alzola, Standing at God‘s Threshold: Film Viewing as Dwelling in Terrence Malick‘s The Tree of Life. Church, Communication and Culture 4, 2019, c. 2, s. 152–171.
CHION, Michel, Audio-Vision: Sound on Screen, New York: Columbia University Press 1994.
ČIHÁK, Martin (et al.), Distanční montáž Artavazda Pelešjana, Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze 2016.
DUNCAN, Dean, Charms That Soothe: Classical Music and the Narrative Film. New York: Fordham University Press 2003.
EISENSTEIN, Sergei, Vertical Montage. In: Michael Glenny – Richard Taylor (eds.), Towards a Theory of Montage. London – New York: I. B. Tauris 2010, s. 327–399.
GENETTE, Gérard, Palimpsests: Literature in the Second Degree. Lincoln – London: University of Nebraska Press 1997.
GODSALL, Jonathan, Reeled In: Pre-existing Music in Narrative Film. London – New York: Routledge 2019.
GORBMAN, Claudia, Unheard Melodies: Narrative Film Music. London: BFI Publishing 1987.
GORBMAN, Claudia, Vigo/Jaubert. Ciné-Tracts 1, 1977, c. 2, s. 65–81.
HANSLICK, Eduard, O hudebním krásnu. Praha: Editio Supraphon 1973.
KALINAK, Kathryn, Film Music (A Very Short Introduction). New York: Oxford University Press 2010.
KLUSÁK, Martin, „Vizuální hudba: Audiovizuální kompozice a dynamika žánru“ (Disertační práce, Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2022).
MACEK, Petr, FUKAČ, Jiří, VYSLOUŽIL, Jiří, Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon 1997.
MANVELL, Roger, HUNTLEY, John, The Technique of Film Music. New York: Hastings House 1957.
MCQUINN, Julie, Listening Again to Barber's Adagio for Strings as Film Music. American Music 27, 2009, c. 4, s. 461–499.
NEUMEYER, David (ed.), The Oxford Handbook of Film Music Studies, Oxford: Oxford University Press 2014.
PEARLMAN, Karen, Cutting Rhythms, New York: Focal Press 2016.
POWER, Richard, Listening to the Aquarium: The Symbolic Use of Music in Days of Heaven. In: Hannah Patterson (ed.), The Cinema of Terrence Malick: Poetic Visions of America. London – New York: Wallflower Press 2007, s. 103–111
POWERIE, Phil, STILWELL, Robynn (eds.), Changing Tunes: The Use of Pre-existing Music in Film, New York: Routledge 2017.
REISZ, Karel, MILLAR, Gavin, The Technique of Film Editing. Burlington – Oxford: Focal Press 2010.
SINNERBRINK, Robert, Terrence Malick: Filmmaker and Philosopher, London: Bloomsbury Academic 2019.
SILVERMAN, Kaja, The Subject of Semiotics. New York – Oxford: Oxford University Press 1983.
STEINBERG, Michael, Choral Masterworks: A Listener’s Guide. New York: Oxford University Press 2005.
THOMPSON, Kristin, Eisenstein’s Ivan the Terrible. Princeton: Princeton University Press 1981.
VALUŠIAK, Josef, Základy střihové skladby. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze 2018.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK