Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Název práce v češtině: | Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of communication between students and teachers in traditional and alternative educational models |
Klíčová slova: | alternativní školy|komunikace|učitel|vzdělávání|waldorfský přístup|žák |
Klíčová slova anglicky: | alternative schooling|communication|education|teacher|student|waldorf approach |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.03.2023 |
Datum zadání: | 07.03.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 29.01.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je porovnat komunikaci ve třídě na škole tradiční a alternativní. Východiskem bude autorčino pozorování shodného literárního tématu (středověké literatury) na gymnáziu a na waldorfském lyceu. Obsahem práce tak bude nejen teoretické srovnání konceptů dvou typů středoškolského vzdělávání, ale především komparace aplikace těchto konceptů v každodenní výukové praxi. Observace bude zaměřena na komunikaci mezi učitelem a žáky i žáky navzájem, stejně jako na zvolené pomůcky či způsob testování porozumění tématu. Součástí empirické části bude také polostrukturovaný rozhovor s vyučujícími zaměřený na aplikaci teoretických východisek do výuky. Postup práce: 1) Studium relevantní české i zahraniční odborné literatury týkající se transmisivního a konstruktivního modelu výuky, včetně prostudování RVP a ŠVP příslušných škol. 2) Oslovení škol a konkrétních pedagogů působících na cílových institucích. 3) Realizace vlastního výzkumu ve vybraných školách. 4) Vyhodnocení a komparace výsledků, představení závěrů. |
Seznam odborné literatury |
BEJDÁKOVÁ, S. a kol. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, 2018. CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. LEHÁR, J. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. LUKAŠOVÁ, H. & HELUS, Z. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení. Praha: Asociace waldorfských škol v ČR, 2012. KOSTEČKA, J. Literární interpretace ve středoškolské a vysokoškolské praxi a teorii. Český jazyk a literatura, 50, 1, 2000. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Z praxe pro praxi. Praha: PedF UK, 2004. RICHTER, T. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy. Pedagogické pojetí a vzdělávací cíle. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023. RÝDL, K. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2004. ŠEĎOVÁ K. a kol. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ŠEĎOVÁ, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ŠVAŘÍČEK, R., & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. TEINER, R. Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003. STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Seminární hodiny a přednáška k učebnímu plánu. Semily: Opherus, 2006. VLAŠÍN, Štěpán et al. Slovník literární teorie. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1977. RVP, učebnice, závěrečné práce a další materiály k výuce. |