Reprezentace jókai v japonském filmu na příkladu trilogie Yokai Monsters
Název práce v češtině: | Reprezentace jókai v japonském filmu na příkladu trilogie Yokai Monsters |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Representation of yōkai in Japanese cinema through the example of Yokai Monsters trilogy |
Klíčová slova: | japonská kinematografie|japonský folklór|jókai|kaidžú|kaidan|Yokai Monsters|filmová analýza|kinematografie 60. let |
Klíčová slova anglicky: | Japanese cinema|Japanese folklore|yōkai|kaiju|kaidan|Yokai Monsters|film analysis|1960s cinema |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čeněk |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.02.2023 |
Datum zadání: | 28.02.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2023 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Rudolf Schimera |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se bude zabývat reprezentací japonských bytostí jókai ve filmové produkci 60. let. na příkladu volné trilogie filmů pod anglickým distribučním názvem Yokai Monsters. Jedná se o filmy Yokai Monsters: 100 Monsters (Yōkai hjaku monogatari, r. Jasuda Kimijoši, 1968), Yokai Monsters: Spook Warfare (Jókai daisensó, r. Kuroda Jošijuki, 1968) a Yokai Monsters: Along With Ghosts (Tókaidó obake dóčú; r. Jasuda Kimijoši, Kuroda Jošijuki; 1969). V japonském náboženství a folklóru jsou nadpřirozené bytosti všudypřítomné a existují tak v povědomí všech Japonců již od dětství. Objevují se v klasických legendách i městských báchorkách a doslova obklopují lidi svou existencí v předmětech každodenního užití jako například pantoflích či deštnících. Po 2. světové válce přišel zvrat ve znázorňování příšer v japonské kultuře a ty se rychle začaly dostávat do té populární. To zapříčinilo proměny v jejich reprezentaci a funkci v příbězích. Domnívám se, že v období 50. a 60. let lze vysledovat tři hlavní proudy znázorňování nadpřirozených bytostí. Prvním je návaznost na klasické zobrazení japonských legend (Kwaidan, 1964, r. Masaki Kobajaši), druhým je trend kajdžú (Godzilla, 1954, r. Iširó Honda) a třetím jsou komiksy pro děti (GeGeGe no Kitaro, Mizuki Šigeru). Tyto tři proudy se vzájemně ovlivňovaly, a právě v Yokai Monsters trilogii je možné sledovat, jak se prolínají a vytváří nové možnosti. Cílem práce je analyzovat filmy z Yokai Monsters trilogie pomocí neoformalistické analýzy: Nalézt klíčové prvky v reprezentaci nadpřirozených bytostí, určit jakou funkci má forma jejich zobrazení pro každý jednotlivý film a aplikovat mou výše nastíněnou tezi na celou trilogii. Dále bych chtěl částečně popsat, jaký vliv měly tyto filmy na budoucí japonskou kinematografii/popkulturu a jaké prvky přetrvávají dodnes. To bude případně možné ukázat i na nové verzi druhého dílu trilogie – The Great Yokai War (Yōkai daisensó, r. Takaši Miike, 2005) – a případně jejím sequelu The Great Yokai War: Guardians (Yōkai daisensó: Guardians, r. Takaši Miike). |
Seznam odborné literatury |
Michael Dylan Foster. Pandemonium and parade Japanese monsters and the culture of yokai. Berkeley: University of California Press 2009 Michael Dylan Foster, The Book of Yōkai. Oakland: University of California Press 2015 Zília Papp. Anime and its roots in early Japanese monster art. Folkestone: Global Oriental 2010 Zília Papp, Traditional Monster Imagery in Manga, Anime and Japanese Cinema. Folkestone, Kent: Brill 2011 Mark I. West, The Japanification of Children’s Popular Culture: From Godzilla to Miyazaki. Lanham, Md: Scarecrow Press 2009 Roy Starrs ed. When the tsunami came to shore: culture and disaster in Japan. Leiden: Global Oriental 2014 Andrea S. Dauber. Monsters in society: an interdisciplinary perspective. Oxford: Inter-Disciplinary Press 2014 Shige C.J. Suzuki: Yokai Monsters at Large: Mizuki Shigeru's Manga, Transmedia Practices, and Cultural Politics. International journal of communication. University of Southern California, Annenberg School for Communication & Journalism, Annenberg Press Ryōta Nishino. Better Late than Never? Mizuki Shigeru’s Trans-War Reflections on Journeys to New Britain Island. Japan review. International Research Centre for Japanese Studies, National Institute for the Humanities, 2019 Zília Papp, Monsters at War: The Great Yōkai Wars, 1968-2005. Mechademia: Second Arc 4, 2009, s. 225-239 |