„Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl“. Vliv SSSR a sovětského umělce na Československou meziválečnou avantgardu
Název práce v češtině: | „Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl“. Vliv SSSR a sovětského umělce na Československou meziválečnou avantgardu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "The watchword of the times is: fast. The meaning of the times is: transformation. That is the method and the goal." The influence of the USSR and the Soviet artist on the Czechoslovak interwar avant-garde |
Klíčová slova: | Avantgarda|československá divadelní avantgarda|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34 |
Klíčová slova anglicky: | Avant-garde|Czechoslovak theatrical avant-garde|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34 |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miroslav Michela, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.02.2023 |
Datum zadání: | 24.02.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.03.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem interdisciplinárně pojaté diplomové práce je zpracování vlivu Sovětského svazu a sovětského umělce na Československou divadelní avantgardu v meziválečných letech s lehkým přesahem do poválečné éry. Cílem je ukázat, jak se s vlivy různorodě vypořádala mladá avantgarda – konkrétně na příkladech E. F. Buriana a avantgardních divadlech, ve kterých E. F. Burian účinkoval či je spoluzakládal, dále pak na Osvobozeném divadlu Jiřího Voskovce a Jana Wericha a osobnosti Jindřicha Honzla, která je významným pojítkem mezi těmito dvěma divadly a zároveň i výrazným propagátorem inovativních divadelních postupů ze sovětského prostředí. Zvláštní dělení vlivu na sovětskou propagandu a sovětského umělce já dáno tím, že ne vždy měl sovětský umělec roli pouze propagandistickou, ale byl inspirací hlavně artistní a ačkoliv byla role umělce často s propagandou spojená, nedělo se tomu tak bezvýhradně. Vzhledem k tématu práce využívám metodologii komparativní analýzy. Zdrojem práce budou především primární texty (archivní fondy, dobové manifesty, pojednání), dále pak tisk a sekundární literatura. Název práce, Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl je citací Josefa Hory a odkazuje ke generačnímu vnímání nutnosti změny v kultuře a životě po první světové válce a hledání nové inspirace. |
Seznam odborné literatury |
· ABALKIN, Nikolaj Aleksandrovič – VNOUČEK, František: Systém Stanislavského a sovětské divadlo, Praha 1952 · BOUČEK, Jaroslav: Poprava Záviše Kalandry: česká kulturní avantgarda a KSČ: 27.6.1950, Praha 2006 · BRETT, Vladimir: Dějiny Internacionály – myšlenky Clarté, Praha 1982 · BURIAN, Emil František: Černošské tance, Praha 1929 · BURIAN, Emil František: Divadlo za našich dnů, Praha 1962 · BURIAN, Emil František: E. F. Burian a jeho program poetického divadlo, Praha 1981 · BURIAN, Emil František: Idiotenon, Praha 1926 · BURIAN, Emil František: Jazz, Praha 1928 · BURIAN, Emil František: Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama, Praha 1940 · BURIAN, Emil František: Polydynamika, Praha 1926 · BURIAN, Emil František: Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938 · BURIAN, Emil František: Zahajujeme, Praha 1945 · BURIAN, Emil František: Zameťte jeviště, Praha 1936 · BURIAN, Emil František: Emil Burian, Praha 1947 · BURIAN, Emil František: O nové divadlo 1930-1940, Praha 1946 · BURKE, Peter a PAVLÍČEK, Stanislav: Co je kulturní historie? Praha 2011 · CABADA, Ladislav: Komunismus, levicová kultura a česká politika 1890-1938, Plzeň 2005 · CINGER, František: Tiskoví magnáti Voskovec a Werich. Vest Pocket Revue. Lokální patriot, Praha 2008 · DOLEJŠ, Radan – KOFROŇ, Václav (eds.): Nikdy nic nikdo nemá… 1929–38 (II.), Praha 2001 · DRÁPALA, Milan – KOLENOVSKÁ, Daniela – Šimová, Kateřina: Cesty do utopie: Sovětské Rusko ve svědectvích meziválečných československých intelektuálů, Praha 2017 · DVOŘÁK, Antonín: Trojice nejodvážnějších: E. F. Burian, J. Frejka, J. Honzl, Praha 1988 · FREJKA, Jiří: České divadlo – režie jako projev průbojného ducha, 1980 · FREJKA, Jiří: Člověk, který se stal hercem, Praha 1929 · FREJKA, Jiří: Divadlo je vesmír, Praha 2004 · FREJKA, Jiří: Jevištní řeč a verš tragédie, Praha 1944 · FREJKA, Jiří: O divadlo vskutku národní, Praha 1939 · FREJKA, Jiří: Smích a divadelní maska, Praha 1942 · FREJKA, Jiří: Železná doba divadla, Praha 1945 · GILLAR, Jaroslav: Miroslav Kouřil a scénografie D 34/D 41: studie divadelního prostoru, Praha 1971 · GLANC, Tomáš – KLEŇHOVÁ, Jana: Lexikon ruských avantgard 20. století, Praha 2005 · HARRISON, Charles – WOOD, Paul: Art in theory, 1900-2000: an anthology of changing ideas, Blackwell 2003 · HOFFMEISTER, Adolf: Povrch pětiletky, Praha 1931 · HONZÍK, Jiří: Avantgarda: vztah české a ruské avantgardy: k 80. narozeninám Jiřího Fraňka, Praha 2002 · HONZL, Jindřich – PÍŠEK, František, MRKVIČKA, Otakar – LINHART, Lubomír – TEIGE, Karel – NEJEDLÝ, Zdeněk: Sovětský svaz. Umění: literatura, divadlo, výtvarnictví, film, vývoj sovětské architektury, hudba. Praha 1936 · HONZL, Jindřich: K novému významu divadel, Praha 1956 · HONZL, Jindřich: Moderní ruské divadlo, Praha 1928 · HONZL, Jindřich: Otázky divadla a filmu, Praha 1946 · HONZL, Jindřich: Roztočené jeviště, Praha 1925 · HONZL, Jindřich: Sláva a bída divadel, Praha 1937 · HONZL, Jindřich: Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963 · IOFFE, G. Dennis – WHITE, Frederick: The Russian Avant-Garde and Radical Modernism: An Introductory Reader, USA 2012 · JOCHMANOVÁ, Andrea – PETIŠKOVÁ, Ladislava: Osvobozené divadlo na vlnách Devětsilu. Brno 2022 · KŠICOVÁ, Danuše: Od moderny k avantgardě. Rusko české paralely, Brno 2007 · LAW, Alma: Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics – Actor Training in Revolutionary Russia, UK 2012 · MACURA, Vladimír: Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře), Praha 2008 · MARTÍNEK, Karel: Dějiny sovětského divadla 1917-1945, Praha 1967 · MARTÍNEK, Karel: Prameny ruské divadelní moderny, Praha 1966 · MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence I., Praha 2017 · MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence II., Praha 2017 · MATĚJKA, Ladislav (eds.): V+W korespondence III., Praha 2017 · MATHESIUS, Bohumil – BARTOŠEK, Theodor– HART, Gabriel, et al. SPOLEČNOST PRO KULTURNÍ A HOSPODÁŘSKÉ SBLÍŽENÍ S NOVÝM RUSKEM: SSSR: úvahy, kritiky, poznámky, Praha 1926 · MÁZEROVÁ, Romana: E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995 · MÁZEROVÁ, Romana: E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995 · MICHALOVÁ, Rea: Karel Teige – Kapitán Avantgardy, Praha 2016 · OBST, Milan – SCHERL, Adolf: K dějinám české divadelní avantgardy: Jindřich Honzl – E. F. Burian, Praha 1962 · PAPOUŠEK, Vladimír: Gravitace avantgard: imaginace a řeč avantgard v českých literárních textech první poloviny dvacátého století, Praha 2007 · PAPOUŠEK, Vladimír: Pokušení neviditelného: myšlení moderny, Praha 2019 · PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo, Praha 1981 · PÍŠA, Antonín Matěj: Divadelní avantgarda. Kritiky a referáty z let 1926–1941, Praha 1978. · RAUCHOVÁ, Jitka: Spoutané divadlo. Jindřich Honzl, Jiří Frejka a Emil František Burian v systému kulturní politiky (1945-1959), České Budějovice 2011 · RUDNITSKY, Konstantin: Russian and Soviet Theater, 1905-1932, USA 1988 · RUDNITSKY, Konstantin: Russian and Soviet Theatre: Tradition and the Avant-Garde, UK 2000 · ŘÍHOVÁ ZUZANA: Vprostřed davu. Česká avantgarda mezi individualismem a kolektivismem, Praha 2016 · ŘÍHOVÁ, Zuzana: Vprostřed davu: česká avantgarda mezi individualismem a kolektivismem, Praha 2016 · Sborník 10 let Osvobozeného divadla, Praha 1937 · SEIFERT, Jaroslav – TEIGE, Karel: Revoluční sborník Devětsil, Praha 1922 · SENELICK, Laurence – OSTROVSKY, Sergei: Soviet Theater: A Documentary History, USA 2014 · SCHONBERG, Michal: Osvobozené, Praha 1992 · SCHONBERG, Michal: Rozhovory s Voskovcem, Praha 1995 · SÍLOVÁ, Zuzana – BÁR, Pavel: Frejkovy Schovávané na schodech: poezie a politika, Praha 2014 · SLAVÍK, Jan: Po třetí v Sovětském svazu, Praha 1932 · SRBA, Bořivoj: Inscenační tvorba E.F. Buriana: 1939-1941, Praha 1980 · SUS, Oleg: Estetické problémy pod napětím: meziválečná avantgarda, surrealismus, levice, Praha 1992 · TEIGE, Karel: Deníky 1912-1925, Praha 2022 · TIPPNER, Anja: Permanentní avantgarda? Surrealismus v Praze, Praha 2014 · VLAŠÍN, Štěpán (eds.): Avantgarda známá i neznámá I., II., III., Praha 1970 a 1971 · VOJVODÍK, Josef –WIENDL, Jan (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908–1958, Praha 2011 · VOSKOVEC, Jiří: Klobouk ve křoví: výbor veršů V+W (1927-1947), Praha 1965 · WERICH, Jan: Suma sumárum, Praha 2019 · WHITFORD, Frank: Bauhaus, Praha 2015 · Prameny · Archiv Divadla D, Památník národního písemnictví, Praha · Kabinet E. F. Buriana, Památník národního písemnictví, Praha · Literární archiv památníků národního písemnictví v Litoměřicích Fond Jana Wericha: Povolení od 10. 5. 2019 · Osobní fond Jindřicha Honzla (v držení rodiny) Divadelní hry · Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH. Hry. Praha 1982 · Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH, Hry Osvobozeného divadla I., Praha 1954 · Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH. Hry. Praha 1980 · Jiří VOSKOVEC – Jan WERICH, Fata morgana a jiné hry, Praha 1967 |