Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Název práce v češtině: Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Název v anglickém jazyce: Prevention of Burnout Syndrome in Primary School Teachers
Klíčová slova: vyhoření|stres|prevence|vzdělávací program|vyčerpání|pracovní kariéra|pracovní podmínky|učitelé
Klíčová slova anglicky: burnout|stress|prevention|educational program|exhaustion|work career|working conditions|teachers
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.02.2023
Datum zadání: 23.02.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.02.2023
Datum a čas obhajoby: 07.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude identifikace možností prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol. Nejprve bude vymezen syndrom vyhoření, jeho příčiny, stádia, projevy a důsledky. Poté bude charakterizován syndrom vyhoření u učitelů základních škol. Přiblížena bude profese učitele a nejčastější stresory a rizikové faktory, které tuto profesi ve vztahu k syndromu vyhoření ovlivňují. Pozornost bude věnována problematice prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol, a to z hlediska technik prevence a preventivních vzdělávacích programů. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření, jehož cílem bude zjistit osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci syndromu vyhoření. Respondenty šetření budou učitelé pěti základních škol ve Středočeském kraji. Předpokládaná velikost vzorku bude sto respondentů.


Předběžná struktura práce:
1 Syndrom vyhoření
1.1 Vymezení syndromu vyhoření
1.2 Příčiny syndromu vyhoření
1.3 Fáze procesu syndromu vyhoření
1.4 Projevy syndromu vyhoření
1.5 Důsledky syndromu vyhoření
2 Učitelé základních škol a syndrom vyhoření
2.1 Profese učitele
2.2 Stresory v práci učitelů základních škol
2.3 Rizikové faktory vzniku syndromu vyhoření u učitelů základních škol
3 Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
3.1 Techniky prevence syndromu vyhoření
3.2 Vzdělávací programy zaměřené na prevenci syndromu vyhoření
4 Empirické šetření – Osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci týkající se syndromu vyhoření.
Seznam odborné literatury
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, 2021. ISBN 978-80-7496-472-5.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření [online]. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003 [vid. 2022-12-06]. ISBN 80-7071-231-7. Dostupné z:
http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoreni.pdf.
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
KRAHULOVÁ, Katarína. Stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích. Sociální služby [online]. 2010, 12(10), s. 20–24. ISSN 1803-7348. Dostupné z: https://www.socialnisluzby.eu/images/obr/1357573402_socialni-sluzby-rijen2010-final.pdf.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3.
MADELON, Otto, Joris Van RUYSSEVELDT, Nicole HOEFSMITOVÁ, Karen Van DAM., Investigating the temporal relationship between proactive burnout prevention and burnout: A four-wave longitudinal study. Stress and Health. 2021, 37(4), s. 766–777. [vid. 2022-12-06]. ISSN 1532-3005. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/smi.3037.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření – jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: PASPARTA Publishing, s.r.o., 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
ROLOFF, Janina., Janine KIRSTGES a Simon GRUND. How Strongly Is Personality Associated With Burnout Among Teachers? A Meta-analysis. Educ Psychol Rev 34, 2022, s. 1613–1650. [vid. 2022-12-06]. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10648-022-09672-7
PREISS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření – najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1.
VORLÍČEK, Radek, Lenka KOLLEROVÁ, Pavlína JANOŠOVÁ a Rút JUNGWIRTHOVÁ. Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením. [online]. Československá psychologie, 2022, 66(1), s. 1–16. [vid. 2022-12-6]. ISSN 1804-6436. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/358901663_Stressors_at_school_from_the_teachers%27_perspective_and_their_associations_with_individual_characteristics_and_burnout.
ZORMANOVÁ, Lucie. Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků. Metodický portál: Články [online]. 29. 10. 2018, [cit. 2022-12-06]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21761/SYNDROM-VYHORENI-U-PEDAGOGICKYCH-PRACOVNIKU.html.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK