Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol
Název práce v češtině: | Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Prevention of Burnout Syndrome in Primary School Teachers |
Klíčová slova: | vyhoření|stres|prevence|vzdělávací program|vyčerpání|pracovní kariéra|pracovní podmínky|učitelé |
Klíčová slova anglicky: | burnout|stress|prevention|educational program|exhaustion|work career|working conditions|teachers |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.02.2023 |
Datum zadání: | 23.02.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.02.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude identifikace možností prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol. Nejprve bude vymezen syndrom vyhoření, jeho příčiny, stádia, projevy a důsledky. Poté bude charakterizován syndrom vyhoření u učitelů základních škol. Přiblížena bude profese učitele a nejčastější stresory a rizikové faktory, které tuto profesi ve vztahu k syndromu vyhoření ovlivňují. Pozornost bude věnována problematice prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol, a to z hlediska technik prevence a preventivních vzdělávacích programů. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření, jehož cílem bude zjistit osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci syndromu vyhoření. Respondenty šetření budou učitelé pěti základních škol ve Středočeském kraji. Předpokládaná velikost vzorku bude sto respondentů. Předběžná struktura práce: 1 Syndrom vyhoření 1.1 Vymezení syndromu vyhoření 1.2 Příčiny syndromu vyhoření 1.3 Fáze procesu syndromu vyhoření 1.4 Projevy syndromu vyhoření 1.5 Důsledky syndromu vyhoření 2 Učitelé základních škol a syndrom vyhoření 2.1 Profese učitele 2.2 Stresory v práci učitelů základních škol 2.3 Rizikové faktory vzniku syndromu vyhoření u učitelů základních škol 3 Prevence syndromu vyhoření u učitelů základních škol 3.1 Techniky prevence syndromu vyhoření 3.2 Vzdělávací programy zaměřené na prevenci syndromu vyhoření 4 Empirické šetření – Osobní zkušenost učitelů základních škol s technikami prevence a vzdělávacími programy zaměřenými na prevenci týkající se syndromu vyhoření. |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, 2021. ISBN 978-80-7496-472-5. KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření [online]. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003 [vid. 2022-12-06]. ISBN 80-7071-231-7. Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/brozury/syndrom_20vyhoreni.pdf. KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7. KRAHULOVÁ, Katarína. Stres a syndrom vyhoření v pomáhajících profesích. Sociální služby [online]. 2010, 12(10), s. 20–24. ISSN 1803-7348. Dostupné z: https://www.socialnisluzby.eu/images/obr/1357573402_socialni-sluzby-rijen2010-final.pdf. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3. MADELON, Otto, Joris Van RUYSSEVELDT, Nicole HOEFSMITOVÁ, Karen Van DAM., Investigating the temporal relationship between proactive burnout prevention and burnout: A four-wave longitudinal study. Stress and Health. 2021, 37(4), s. 766–777. [vid. 2022-12-06]. ISSN 1532-3005. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/smi.3037. PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření – jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: PASPARTA Publishing, s.r.o., 2016. ISBN 978-80-88163-00-8. ROLOFF, Janina., Janine KIRSTGES a Simon GRUND. How Strongly Is Personality Associated With Burnout Among Teachers? A Meta-analysis. Educ Psychol Rev 34, 2022, s. 1613–1650. [vid. 2022-12-06]. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10648-022-09672-7 PREISS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření – najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1. VORLÍČEK, Radek, Lenka KOLLEROVÁ, Pavlína JANOŠOVÁ a Rút JUNGWIRTHOVÁ. Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením. [online]. Československá psychologie, 2022, 66(1), s. 1–16. [vid. 2022-12-6]. ISSN 1804-6436. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/358901663_Stressors_at_school_from_the_teachers%27_perspective_and_their_associations_with_individual_characteristics_and_burnout. ZORMANOVÁ, Lucie. Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků. Metodický portál: Články [online]. 29. 10. 2018, [cit. 2022-12-06]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21761/SYNDROM-VYHORENI-U-PEDAGOGICKYCH-PRACOVNIKU.html. |