Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Distribuce východoasijských filmů v České republice
Název práce v češtině: Distribuce východoasijských filmů v České republice
Název v anglickém jazyce: Distribution of East Asian films in Czech republic
Klíčová slova: Filmová distribuce|kino|východoasijská kinematografie|Aerofilms|Film Europe|Asociace českých filmových klubů
Klíčová slova anglicky: Film distribution|cinema|East Asian cinema|Aerofilms|Film Europe|Association of Czech Film Clubs
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.02.2023
Datum zadání: 20.02.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.03.2023
Datum a čas obhajoby: 06.02.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem mé práce bude pochopit distribuční strategie východoasijských filmů v českém prostředí s důrazem na Japonsko, Jižní Koreu, Taiwan, Hong-Kong a Čínu. V současné době v Českém prostředí spadá asijská produkce především do zájmu artových distributorů, jejichž filmy navštěvují zejména vybíravější diváci. Pro můj výzkum by byla klíčová kina jako příklad rozhodování lidského faktoru ve výběru titulů, promítání, vyhodnocování návštěvnosti apod. Z tohoto důvodu volím metodu rozhovorů se zástupci klíčových aktérů v rámci distribučního procesu, kterých je v České republice poskrovnu. Malý počet distribučních firem zaměřených na východoasijské snímky mi poskytuje možnost porovnat jejich strategie navzájem, i s již prozkoumanými obdobnými případy ze zahraničí. Například ve Velké Británii se mnohá kina nechtějí pouštět do riskantních uvádění, protože také diváci zde navštěvují kina v menší míře. Klíčovou roli pak hrají filmové festivaly.[1]
Zahrnu také pohled na kulturní rozdíly mezi východní Asií a střední Evropou, vnímání kulturní specifičnosti z pohledu distributorů a jejich zhodnocení jako možného faktoru při rozhodování o akvizicích titulů. Dále považuji za podstatné také způsoby, jakými distributoři přistupují k výzkumu publik, jimž mají být u nás filmy určeny, jak vyjednávají práva na snímky, jak uvažují o možných rizikách uvádění jednotlivých titulů.
V mnoha ohledech se s výzkumem budou také pojit elementární otázky týkající se mnou zkoumaného distribučního okna jako jsou například: Jak dlouho bývá film uváděn? Kolikrát je film uveden? V jakých promítacích časech? Jaká je frekvence znovu uvedení starších filmů a jak dochází k jejich výběru? Jak vypadá program kin u nás, pokud se zaměříme výhradně na východoasijské tituly? Jakou roli hrají filmové festivaly v distribuci takovéto produkce?
Nástup VOD služeb v Čechách mohl ovlivnit i návštěvnost východoasijských filmů, otázka je, zda k tomu došlo pozitivně či negativně. Proto volím jako začátek časového úseku roky, kdy u nás začaly tyto služby fungovat, ale klíčový bude pro mě pohled na současnou situaci.
Výsledkem práce by mělo být objasnění této distribuční praxe u nás, znázornění možných problémů a eventuální polemika nad tím, jak a zda vůbec by bylo možné upravit množství těchto distribuovaných filmů.

[1]Anton Bitel, Why is it so hard to see East Asian films in UK cinemas?, BFI, Dostupný na <[1]https://www2.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/features/east-asian-film-distribution-uk> [vyšlo 28. 7. 2017; cit. 19. 2. 2023].
Seznam odborné literatury
Roderic Smits, Gatekeeping in the Evolving Business of Independent Film Distribution. Switzerland: Palgrave Macmillan 2021.
Paul McDonald – Courtney Brannon Donoghue – Timothy Havens, Digital Media Distribution: Portals, Platforms, Pipelines. New York: New York University Press 2021.
Alisa Perren, Rethinking Distribution for the Future of Media Industry studies, Cinema Journal 52, 2013, c. 3, s. 165-171.
Aleš Danielis, Česká filmová distribuce po roce 1989, Iluminace 19, 2007, c. 1, s. 53-104.
Jan Hanzlík, Limiting the Unlimited: Curation in Czech Film Distribution in the Digital Era, Studies in Eastern European Cinema 11, 2020, c. 3, s. 262-278.
Xiaoyan Wang – Haibo Raymond Pan – Nibing Zhu – Shaohan Cai, East Asian films in the European market: the Roles of Cultural Distance and Cultural Specifity, International Marketing Review 38, 2021, c. 4, s. 717-735.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK