Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtenářské sebepojetí a subjektivní zkušenost tzv. nečtenářů v 5. ročníku ZŠ
Název práce v češtině: Čtenářské sebepojetí a subjektivní zkušenost tzv. nečtenářů v 5. ročníku ZŠ
Název v anglickém jazyce: Reader identity and subjective experience in so-called non-readers in Year 5
Klíčová slova: Výzkum s dětmi|dětské čtenářství|dětský nečtenář|postoj ke čtení|čtenářské návyky|kreativní metody
Klíčová slova anglicky: Child-centred research|children's reading|child non-reader|attitude to reading|reading habits|creative methods
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.02.2023
Datum zadání: 06.03.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.04.2023
Datum a čas obhajoby: 05.02.2024 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na vnímání čtení v různých podobách u žáků 5. ročníku základní školy, kteří se z vnějšího pohledu vyučujících jeví jako nečtenáři, případně zaujímají ke čtení otevřeně negativní postoj. Autorka ve spolupráci s vyučujícími vybere vhodné účastníky, osloví je i jejich zákonné zástupce a získá informované souhlasy. Dále vytvoří na základě prostudované literatury strukturu rozhovoru a kreativní participativní pomůcky, jejichž funkcí bude napomoci žákům v reflexi jejich autentické zkušenosti. S každým účastníkem bude veden rozhovor trvající 20–30 minut v závislosti na komunikativnosti žáka. Z těchto rozhovorů pořídí autorka audiozáznam a fotodokumentaci. Cílem práce je kvalitativní analýzou rozhovorů zjistit, které aktivity žáci za čtení považují, dále kterými aktivitami spojenými se čtením tráví čas a jaké pocity při různých formách čtení zažívají. Dalším z výzkumných cílů je zjistit, jak se žáci ve vztahu ke čtení vnímají a které faktory a osoby v jejich okolí jejich sebepojetí ovlivňují. Výsledky kvalitativní analýzy budou interpretovány s pomocí existující odborné literatury.
Seznam odborné literatury
CLARKCLARK, Christina, Sara OSBORNE a Rodie GARLAND. Young People’s Self-perceptions as Readers: An Investigation Including Family, Peer and School Influences. London, UK: National Literacy Trust, 2008. Dostupné z: https://cdn.literacytrust.org.uk/media/documents/2008_01_04_free_research_-_self-perceptions_as_readers_2008_3lWG1Cy.pdf.
ENCISO, Patricia. Why engagement in reading matters to Molly. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 1996, 12(2), 171-194. [cit. 2023-02-17]. ISSN 1057-3569.
FRANKEL, Katherine K. What Does It Mean to Be a Reader? Identity and Positioning in Two High School Literacy Intervention Classes. Reading & writing quarterly [online]. Abingdon: Routledge, 2017, 33(6), 501-518 [cit. 2023-02-16]. ISSN 1057-3569. Dostupné z: doi:10.1080/10573569.2016.1250143
FRIEDLAENDEROVÁ, Hana, Irena PRÁZOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-804-8.
FRIENDLAENDEROVÁ, Hana, Irena PRÁZOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři v době pandemie 2021. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-1378-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.
KUZMIČOVÁ, Anežka, Markéta SUPA, Jana SEGI LUKAVSKÁ a Filip NOVÁK. Exploring children's embodied story experiences: a toolkit for research and practice. Literacy (Oxford, England) [online]. HOBOKEN: Wiley, 2022, 56(4), 288-298 [cit. 2023-02-17]. ISSN 1741-4350. Dostupné z: doi:10.1111/lit.12284
MCGEOWN, Sarah, Jane BONSALL, Valentina ANDRIES, Danielle HOWARTH, Katherine WILKINSON a Shari SABETI. Growing up a reader: Exploring children's and adolescents' perceptions of 'a reader'. Educational research (Windsor) [online]. ABINGDON: Routledge, 2020, 62(2), 216-228 [cit. 2023-02-17]. ISSN 0013-1881. Dostupné z: doi:10.1080/00131881.2020.1747361
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
PRÁZOVÁ, Irena, Kateřina HOMOLOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-994-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK