komunitní škola jako jedna z alternativ při domácím vzdělávání
Název práce v češtině: | komunitní škola jako jedna z alternativ při domácím vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Community school as one of the alternatives of home education |
Klíčová slova: | komunita|škola|děti|domácí vzdělávání|alternativa |
Klíčová slova anglicky: | community|school|children|homeschooling|aternative |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Řešitel: | Bc. Petra Zavoralová - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.01.2023 |
Datum zadání: | 19.01.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá tématem komunitních škol jako alternativ pro děti, které jsou přihlášené k domácímu vzdělávání. Teoretická část se zabývá přiblížením termínu komunitních škol v zahraničí a také v ČR, kde není v legislativě tento název nijak ukotven. Poukazuje na nejednoznačné užívání pojmu, ale také znaky a principy, které komunitní školy v ČR spojují. Přibližuje problematiku domácího vzdělávání a rostoucí zájem o využívání tzv. komunitních škol. Cílem praktické části bakalářské práce je pak poukázat na rozdíly a podobnosti dvou komunitních škol, do kterých dochází děti vzdělávané na domácím vzdělávání a to formou přiložených případových studií. |
Seznam odborné literatury |
HÁNA, D. a KOSTELECKÁ Y. Domácí vzdělávání: v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7290-994-0. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0. MATTESICH, P.; MONSEY, B.; ROY, C. Community Building: What Makes It Work. Saint Paul: Amherst H. Wilder Foundation, 1997. LORENZOVÁ, J. Komunitní vzdělávání a komunitní škola. In KRAUS, Blahoslav., aj. Člověk –prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. SMOTLACHOVÁ, I. Komunitní přístup a možnosti jeho pedagogického využití. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2000. SKOČOVSKÁ, A. Jak začít s domácím vzděláváním v podmínkách české legislativy. Diplomová práce. Olomouc, 2010. Internetové zdroje: A Brief History of Homeschooling [online]. In: . Stoughton, MA 02072 [cit. 2022-12-08]. Dostupné z: https://responsiblehomeschooling.org/research/summaries/a-brief-history-of-homeschooling/ ČŠI. Tematická zpráv: Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol (tzv. domácí vzdělávání) [online]. Praha, 2016, 16 [cit. 2022-12-08]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%C3%A9%20zpr%C3%A1vy/2016_TZ_individualni_vzdelavani_1-stupen_ZV.pdf ENGLE, David. Homeschooling in the United Kingdom [online]. 2022, [cit. 2022-12-08]. Dostupné z: https://homeschoolacademy.com/blog/homeschooling-in-the-united-kingdom/ Find Your State Homeschool Law. In: Hslda.org [online]. [cit. 2022-12-08]. Dostupné z: https://hslda.org/legal LORENZOVÁ, J. Komunitní vzdělávání a komunitní škola. In Člověk – prostředí – výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. NOVOTNÁ, Lucie. Evaluace v domácím vzdělávání [online]. Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci [cit. 2022-12-08]. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/mimo/clanek14.htm |