Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022)
Název práce v češtině: | Historie v současné popkultuře: případová studie Kingdom Come: Deliverance (2018) a Jan Žižka (2022) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | History in Contemporary Popular Culture: A Case Study of Kingdom Come Deliverance (2018) and Medieval (2022) |
Klíčová slova: | kulturní paměť|populární kultura|medievalismus|public history|herní studia |
Klíčová slova anglicky: | cultural memory|popular culture|medievalism|public history|game studies |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.12.2022 |
Datum zadání: | 21.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá historií v populární kultuře ve dvou případových studiích. Komparuje recepci filmu Jan Žižka (2022) a videohry Kingdom Come: Deliverance (2018). V obou případech se jedná o rozsáhlé české projekty, jimž se dostalo značné mediální pozornosti, a které kromě tuzemského trhu směřovaly i do zahraničí. Časově jsou zasazeny do stejné doby, tj. do českých zemí za vlády krále Václava IV. v letech 1402 (Jan Žižka) a 1403 (Kingdom Come: Deliverance). Bakalářská práce popisuje způsob reprezentace období českého pozdního středověku s ohledem na domácí i zahraniční publikum. Sleduje napětí mezi národním a globálním rámcem paměti. Dále práce zkoumá produkční zázemí obou projektů. Vývoj Kingdom Come: Deliverance byl částečně financován skrze crowdfundingovou stránku Kickstarter, Jan Žižka je v současnosti nejdražším českým film. Metodologie práce vychází především z paměťových studií, dále propojuje dílčí inspirace z game studies a public history. Využije aktuální diskuze mezi medievisty a paměťovými badateli nad konceptem medievalismu. Při popisu reprezentací zohlední i historiografické výzkumy daného období. Heuristicky se výzkum opře zejména o prameny, které formují očekávání publika (hráčů, diváků): webové články, videa, rozhovory, recenze a další dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
CHAPMAN Adam, FOKA Anna, WESTIN Jonathan: Introduction: what is historical game studies? [online]. In: Alun Munslow (ed.). Rethinking History 21, London: Taylor & Francis Group, 2016. BASLER, Jaromír a Michal MRÁZEK: Počítačové hry a jejich místo v životě člověka, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. HARTMAN, Abbie, TULLOCH, Rowan, YOUNG Helen: Video Games as Public History: Archives, Empathy and Affinity [online], Game Studies, 2021. KREMER, Jan. Historická herní studia: Nástin badatelského pole [online]. In: Historie – Otázky – Problémy HOP 13/2021, s. 11-35. STURTEVANT, Paul B.: The Middle Ages in popular imagination: memory, film and medievalism, London: I.B. Tauris, 2018. YOUNG, Helen, FINN, K.: Global Medievalism: An Introduction (Elements in the Global Middle Ages), Cambridge: Cambridge University Press, 2022. HAYDOCK, Nickolas: Movie medievalism: the imaginary Middle Ages, Jefferson: McFarland, 2008. CHAPMAN, Adam: Digital games as history: how videogames represent the past and offer access to historical practice, New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. YOUNG, Helen: Race and historical authenticity: Kingdom Come: Deliverance. In: K. ALVESTAD Karl, HOUGHTON Robert (ed): The Middle Ages in Modern Culture: History and Authenticity in Contemporary Medievalism. London: Bloomsbury Academic, 2021. ČORNEJ, Petr: Husitská trilogie a její dobový ohlas, In: KOPAL Petr (ed): Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, s. 84-98. |