Odborné názory na tzv. kritické období v osvojování jazyka
Název práce v češtině: | Odborné názory na tzv. kritické období v osvojování jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Scientific opinions on so-called critical period in language acquisition |
Klíčová slova: | kritické období|osvojování jazyka|L1|L2 |
Klíčová slova anglicky: | critical period|language acquisition|L1|L2 |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.12.2022 |
Datum zadání: | 05.01.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat otázkou, jak je v odborné literatuře pojímáno tzv. kritické (citlivé) období (critical period, sensitive period) v osvojování jazyka. Autorka provede rešerši dostupné domácí a zahraniční odborné literatury k tématu a excerpuje a analyzuje relevantní části. Poté a) shrne současné názory na tzv. kritické období a porovná je s Lennebergovou podobou teorie (např. Lenneberg 1967), b) shrne a charakterizuje důležité dílčí teorie, které se s teorií kritického období pojí, a prozkoumá argumentaci, která je užívána na podporu existence kritického období i proti ní (např. otázka vrozenosti a modularity jazyka, jazykové deprivace), c) vymezí tematické oblasti, v nichž se pojem uplatňuje (např. osvojování prvního jazyka, osvojování druhého jazyka, bilingvismus, osvojování jazyka u neslyšících osob), přičemž bude usilovat o zachycení specifik dané teorie v každé z nich a vybranou tematickou oblast zpracuje podrobněji. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Aitchison, J. (1998): The Articulate Mammal. London: Routledge. (relevantní části) Ambridge, B., Lieven, E. (2011): Child Language Acquisition: Contrasting Theoretical Approaches. Cambridge: Cambridge University Press. (relevantní části) Abutalebi, J. a Clahsen, H. (2018). Critical periods for language acquisition: New insights with particular reference to bilingualism research. Bilingualism. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 21(5), 883–885. Balari, S. a Lorenzo, G. (2015). Should It Stay or Should It Go? A Critical Reflection on the Critical Period for Language. Biolinguistics. Cambridge: Harvard University, Department of Linguistics, 9, 8–42. Bialystok, E. a Kroll, J. F. (2018). Can the critical period be saved? A bilingual perspective. Bilingualism. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 21(5), 908–910. Birdsong, D., ed. (1999). Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. University of Texas, Lawrence Erlbaum, Mahwah, New Jersey – London. Curtiss, S. (1977). Genie: A Linguistic Study of a Modern-day „Wild Child“. New York, Academy Press. Curtiss, S. (1988). Abnormal language aquisition and grammar: evidence for the modularity of language. In: Newmayer, F. J.: Linguistics – The Cambridge Survey 2. Cambridge University Press. Emmorey, K. (2002). The Critical Period Hypothesis and the Effects of Late Language Acquisition. In: Emmorey, Karen. Language, cognition, and the brain: insights from sign language research. Mahwah, N. J: Lawrence Erlbaum Associates, 205–226. Filed, J. (2004): Psycholinguistics: The Key Concpets. London: Routledge. (relevantní části) Foster-Cohen, S. H. (2013): An introduction to child language development. Oxon: Routledge. (relevantní části) Friedmann, N., Rusou, D. (2015). Critical period for first language: the crucial role of language input during the first year of life. Current opinion in neurobiology. Elsevier, 35, 27–34. Hartshorne, J. K., Tenenbaum, J. B. a Pinker, S. (2018). A critical period for second language acquisition: Evidence from 2/3 million English speakers. Cognition. Netherlands: Elsevier B.V, 177, 263–277. Kráľ, A. a Kráľ Á. (2005). Nervový systém a jazyk. In: J. Rybár, V. Kvasnička a I. Farkaš, Jazyk a kognícia. Bratislava: Kalligram, s. 188–234. Krashen, S. D., Long, M. A., Scarcella, R. C. (1979). Age, Rate and Eventual Attainment in Second Language Acquisition. TESOL Quarterly, 13(4), 573–582. Lenneberg, E. H., Marx, O. a Chomsky, N. (1967). Biological foundations of language. New York, Wiley. Marinova-Todd, S. H., Marshall, D. B., Snow, C. E. (2000). Three Misconceptions about Age and L2 Learning. TESOL Quarterly, 34(1), 9–34. Mayberry, R. I. a Kluender, R. (2018). Rethinking the critical period for language: New insights into an old question from American Sign Language. Bilingualism. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 21(5), 886–905. Moreno-Torres, I., Madrid-Cánovas, S. a Blanco-Montáñez, G. (2016). Sensitive periods and language in cochlear implant users. Journal of child language. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 43(3), 479–504. Nagai, K. (1997). A concept of „critical period“ for language acquisition. Its implication for adult language learning. On-line: https://www.ed.kagawa-u.ac.jp/~nagai/papers/kn7/kn7.htm [přístup 10.12.2022] Newport, E. L. (2018). Is there a critical period for L1 but not L2?. Bilingualism. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 21(5), 928–929. Newport, E. (1990). Maturational constraints on language learning. In: Cognitive Science, Volume 14, Issue 1, January–March, 11–28. Rybár, J. (2005): Vývin jazyka u dieťaťa – vrodené verzus získané. In: J. Rybár, V. Kvasnička a I. Farkaš, Jazyk a kognícia. Bratislava: Kalligram, 84–103. Singleton, D. (2005). The Critical Period Hypothesis: A coat of many colours. International review of applied linguistics in language teaching, IRAL. Heidelberg: Walter de Gruyter, 43(4), 269–285 Slabakova, R. (2006). Is there a critical period for semantics?. Second language research [online]. Thousand Oaks, CA: Arnold, 22(3), 302–338. Slik, F., Schepens, J., Bongaerts, T. a Hout, R. (2022). Critical Period Claim Revisited: Reanalysis of Hartshorne, Tenenbaum, and Pinker (2018) Suggests Steady Decline and Learner‐Type Differences. Language learning. Hoboken: Wiley Subscription Services, 72(1), 87–112. Strid, J. E. (2017). The Myth of the Critical Period. TESOL journal. Wiley Subscription Services, 8(3), 700–715. Strozer, J. R. (1994). Language Maturation and Beyond: A New Look at the Critical Period Hypothesis. In: Strozer, Judith R., Language acquisition after puberty. Washington, D.C: Georgetown University Press. Uylings, H. B. M. (2006). Development of the Human Cortex and the Concept of "Critical" or "Sensitive" Periods. Language learning. Malden, USA: Blackwell Publishing, 56(s1), 59–90. Vanhove, J. (2013). The Critical Period Hypothesis in Second Language Acquisition: A Statistical Critique and a Reanalysis. PloS one. United States: Public Library of Science, 8(7). Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce a hesla v lingvistických encyklopediích, další relevantní zdroje. |