Noční můry u studentů vysokých škol a jejich souvislost s kreativitou a kvalitou spánku
Název práce v češtině: | Noční můry u studentů vysokých škol a jejich souvislost s kreativitou a kvalitou spánku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nightmares in university students and their connection with creativity and quality of sleep |
Klíčová slova: | noční můry|kreativita|kvalita spánku|distres z nočních můr|frekvence nočních můr|vysokoškolští studenti |
Klíčová slova anglicky: | nightmares|creativity|sleep quality|nightmare distress|nightmare frequency|university students |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Denisa Manková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.12.2022 |
Datum zadání: | 13.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jakub Kuchař, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce vychází z poznatků, kde byla prokázána souvislost mezi výskytem nočních můr a vyšší kreativitou v zahraničních studiích. Vzhledem k tomu, že noční můry jsou řazeny mezi poruchy spánku, jejich přítomnost může jít ruku v ruce s narušenou kvalitou spánku. A protože kvalitní spánek je předpokladem pro kreativní, rychlé a nápadité řešení úkolů, které je nezbytné pro studium, bude tato oblast prozkoumána na vzorku vysokoškolských studentů. A to ze dvou důvodů: 1) tato oblast není v našich podmínkách dostatečně prozkoumaná, a 2) kvalita spánku u VŠ studentů je obecně horší než v populaci.
Teoretická část práce bude zahrnovat kapitoly, které se budou věnovat definování a vymezení pojmu noční můry, zaměří se na prevalenci výskytu nočních můr napříč věkovými kategoriemi (pro porovnání s výskytem mezi VŠ studenty), a dále na možné predispozice včetně osobnostních charakteristik. Další část práce bude popisovat kreativitu. Bude v ní vymezeno, jaké jsou charakteristiky vysoce kreativních jedinců a jaké existují možnosti měření kreativity. Práce rovněž představí závěry studií, které mapují obecně kvalitu spánku a kreativitu u VŠ studentů a bude se zabývat hledáním, porovnáváním a limity vzájemných souvislostí mezi nočními můrami, kreativitou a kvalitou spánku podpořenou současným stavem poznání. Výzkumná část bakalářské práce bude představovat pilotní studii, jejímž cílem je poukázat na možný fenomén, kterému doposud nebyla věnována na našem území dostatečná pozornost. Cílem předkládané práce, stanoveným základě dostupné literatury, je najít odpovědi na tři výzkumné otázky: 1) Souvisí výskyt nočních můr se zvýšenou kreativitou? 2) Existuje souvislost mezi počtem nočních můr a špatnou kvalitou spánku? 3) Liší se ve sledovaných proměnných probandi, kteří trpí nočními můrami od probandů bez výskytu nočních můr? Výzkum bude realizován ve dvou fázích. V první fázi budou pomocí online sběru dat osloveni prostřednictvím sociálních sítí studenti vysokých škol. Dotazníková baterie bude obsahovat dotazník měřící výskyt nočních můr a jejich dopad na život, test pro měření kvality spánku a doplňující sociodemografické údaje (např. věk, pohlaví, obor studia). První fáze studie přinese popisná data o výskytu nočních můr a kvalitě spánku u VŠ studentů. Do druhé fáze studie budou zahrnuti jedinci, kteří na sebe dobrovolně nechali e-mailový kontakt, a těm bude předložen test kreativity. Druhá fáze studie pak cíleně odpoví na položené výzkumné otázky. Jelikož se jedná o nedostatečně probádanou oblast, realizovaná pilotní studie by mohla nasměrovat pozdější studie věnující se tomuto tématu. Navíc přinese nové české překlady vybraných použitých testových metod. |
Seznam odborné literatury |
American Academy of Sleep Medicine. (2014) International classification of sleep disorders (3th ed.) https://learn.aasm.org/Public/Catalog/Details.aspx?id=%2fgqQVDMQIT%2fEDy86PWgqgQ%3d%3d&returnurl=%2fUsers%2fUserOnlineCourse.aspx%3fLearningActivityID%3d%252fgqQVDMQIT%252fEDy86PWgqgQ%253d%253d
Barrett, D. (2017). Dreams and creative problem‐solving. Annals of the New York Academy of Sciences, 1406(1), 64-67. https://doi.org/10.1111/nyas.13412 Belicki, K. (1992). Nightmare Distress Questionnaire [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t38466-000 Belicki, K., & Belicki, D. (1986). Predisposition for nightmares: A study of hypnotic ability, vividness of imagery, and absorption. Journal of Clinical Psychology, 42(5), 714-718. https://doi.org/10.1002/1097-4679(198609)42:5<714::AID-JCLP2270420506>3.0.CO;2-K Carr, M., Blanchette-Carrière, C., Marquis, L. P., Ting, C. T., & Nielsen, T. (2016). Nightmare sufferers show atypical emotional semantic associations and prolonged REM sleep-dependent emotional priming. Sleep medicine, 20, 80-87. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2015.11.013 Hartmann, E. (1996). Outline for a theory on the nature and functions of dreaming. Dreaming, 6(2), 147–170. https://doi.org/10.1037/h0094452 Hartmann, E., Russ, D., Oldfield, M., Sivan, I., & Cooper, S. (1987). Who has nightmares?: The personality of the lifelong nightmare sufferer. Archives of General Psychiatry, 44(1), 49-56. 10.1001/archpsyc.1987.01800130053008 Kaufman, J. C. (2012). Counting the muses: development of the Kaufman Domains of Creativity Scale (K-DOCS). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(4), 298. https://doi.org/10.1037/a0029751 Levin, R., Galin, J., & Zywiak, B. (1991). Nightmares, boundaries, and creativity. Dreaming, 1(1), 63–74. https://doi.org/10.1037/h0094318 Schredl, M., & Erlacher, D. (2007). Self-reported effects of dreams on waking-life creativity: an empirical study. The Journal of Psychology, 141(1), 35-46. https://doi.org/10.3200/JRLP.141.1.35-46 |