Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol
Název práce v češtině: Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol
Název v anglickém jazyce: Reform of past participle agreement in French in the context of czech high schools
Klíčová slova: reforma francouzského pravopisu|příčestí minulé|shoda|francouzská gramatika|lingvistika|výuka francouzštiny jako cizího jazyka|školství
Klíčová slova anglicky: reform of French ortoghraphe|past participle|agreement|French grammar|linguistics|teaching of French as a foreign language|education
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav románských studií (21-URS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.12.2022
Datum zadání: 12.12.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.12.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Míla Janišová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce „Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol“ má za cíl analyzovat dané pravidlo v kontextu reformy jeho užívání. První část práce teoreticky popíše za pomoci základních normativních gramatik shodu příčestí minulého s předmětem přímým u sloves časovaných s pomocným slovesem avoir a také vznik tohoto pravidla. Dále se zaměří na problematické aspekty tohoto pravidla a popíše také debatu vyvolanou ve frankofonní společnosti tendencí některých lingvistů pravidlo měnit či vypustit. Vztah k reformě prostudujeme v kontextu výuky francouzštiny jako cizího jazyka v českém prostředí. Praktická část práce se totiž zaměří na učitele francouzštiny jako cizího jazyka na středních školách v ČR. Jejím cílem bude za pomoci metody polostandardizovaného rozhovoru zjistit, jak se vyučuje pravidlo v praxi a jak ho vnímají učitelé francouzštiny, a dále zjistit postoj učitelů k reformám francouzkého pravopisu, konkrétně k potřebě reformy zmíněného pravidla. Pracujeme s tím, že tento postoj je založený na praxi z výuky a reflektuje potřeby žáků.
Seznam odborné literatury
AUDIBERT-GIBIER, Monique. Etude de l'accord du participe passé sur des corpus de français parlé. In: Langage et société, n°61, 1992. pp. 7-30.
(https://www.persee.fr)
CHERVEL, André. L’orthographe en crise à l’école. Et si l’histoire montrait le chemin ? Paris: Retz, 2008, 80 p.
DENIS, Delphine a Anne SANCIER-CHATEAU. Grammaire du français. Paris: Librairie Générale Française, 1994.
FRONTIER, Alain. La grammaire du français. Paris: Belin, 1997.
GREVISSE M., GOOSSE A., Le Bon Usage. Grammaire française. Bruxelles: De Boeck & Lancier s.a., 14e édition, 2008.
GREVISSE, M., LITS, M. Le petit Grevisse : grammaire française. 32e éd. Bruxelles: De Boeck, 2009.
HENRICH J., RADINA O., TLÁSKAL J., Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus, 3. přeprac. vyd., 1. vyd. v. 2001.
PEŠEK, Ondřej. La norme et la dynamique historiques – le cas de l'accord du participe passé après le verbe avoir en français. Écho des études romanes [online]. 2007, roč. 3, 1-2 [cit. 2015-04-28]. Dostupné z: http://www.eer.cz/files/eer_III-1-05-Pesek.pdf
PETITJEAN, Luce. Un vieux casse-tête : l'accord du participe passé. In: Mots, n°28, septembre 1991. Orthographe et société, sous la direction de Nina Catach, Luce Petitjean et Maurice Tournier. pp. 70-85. (https://www.persee.fr)
TAIŠLOVÁ, Jitka. Mluvnice francouzštiny. Praha: Leda, 2002.
VAN RAEMDONCK, Dan. Le sens grammatical: Référentiel à l’usage des enseignants (avec Marie Detaille & Lionel Meinertzhagen). Deuxième édition revue et augmentée. PIE Peter Lang, Bruxelles, 2015.
VAN RAEMDONCK, Dan. « Le prédicat m’a tuer », signé P(articipe) P(assé). Pratiques [En ligne], 175-176 | 2017, mis en ligne le 22 décembre 2017, consulté le 22 février 2022. URL : http://journals.openedition.org/pratiques/3785
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK