Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol
Název práce v češtině: | Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reform of past participle agreement in French in the context of czech high schools |
Klíčová slova: | reforma francouzského pravopisu|příčestí minulé|shoda|francouzská gramatika|lingvistika|výuka francouzštiny jako cizího jazyka|školství |
Klíčová slova anglicky: | reform of French ortoghraphe|past participle|agreement|French grammar|linguistics|teaching of French as a foreign language|education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.12.2022 |
Datum zadání: | 12.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Míla Janišová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce „Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol“ má za cíl analyzovat dané pravidlo v kontextu reformy jeho užívání. První část práce teoreticky popíše za pomoci základních normativních gramatik shodu příčestí minulého s předmětem přímým u sloves časovaných s pomocným slovesem avoir a také vznik tohoto pravidla. Dále se zaměří na problematické aspekty tohoto pravidla a popíše také debatu vyvolanou ve frankofonní společnosti tendencí některých lingvistů pravidlo měnit či vypustit. Vztah k reformě prostudujeme v kontextu výuky francouzštiny jako cizího jazyka v českém prostředí. Praktická část práce se totiž zaměří na učitele francouzštiny jako cizího jazyka na středních školách v ČR. Jejím cílem bude za pomoci metody polostandardizovaného rozhovoru zjistit, jak se vyučuje pravidlo v praxi a jak ho vnímají učitelé francouzštiny, a dále zjistit postoj učitelů k reformám francouzkého pravopisu, konkrétně k potřebě reformy zmíněného pravidla. Pracujeme s tím, že tento postoj je založený na praxi z výuky a reflektuje potřeby žáků. |
Seznam odborné literatury |
AUDIBERT-GIBIER, Monique. Etude de l'accord du participe passé sur des corpus de français parlé. In: Langage et société, n°61, 1992. pp. 7-30. (https://www.persee.fr) CHERVEL, André. L’orthographe en crise à l’école. Et si l’histoire montrait le chemin ? Paris: Retz, 2008, 80 p. DENIS, Delphine a Anne SANCIER-CHATEAU. Grammaire du français. Paris: Librairie Générale Française, 1994. FRONTIER, Alain. La grammaire du français. Paris: Belin, 1997. GREVISSE M., GOOSSE A., Le Bon Usage. Grammaire française. Bruxelles: De Boeck & Lancier s.a., 14e édition, 2008. GREVISSE, M., LITS, M. Le petit Grevisse : grammaire française. 32e éd. Bruxelles: De Boeck, 2009. HENRICH J., RADINA O., TLÁSKAL J., Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus, 3. přeprac. vyd., 1. vyd. v. 2001. PEŠEK, Ondřej. La norme et la dynamique historiques – le cas de l'accord du participe passé après le verbe avoir en français. Écho des études romanes [online]. 2007, roč. 3, 1-2 [cit. 2015-04-28]. Dostupné z: http://www.eer.cz/files/eer_III-1-05-Pesek.pdf PETITJEAN, Luce. Un vieux casse-tête : l'accord du participe passé. In: Mots, n°28, septembre 1991. Orthographe et société, sous la direction de Nina Catach, Luce Petitjean et Maurice Tournier. pp. 70-85. (https://www.persee.fr) TAIŠLOVÁ, Jitka. Mluvnice francouzštiny. Praha: Leda, 2002. VAN RAEMDONCK, Dan. Le sens grammatical: Référentiel à l’usage des enseignants (avec Marie Detaille & Lionel Meinertzhagen). Deuxième édition revue et augmentée. PIE Peter Lang, Bruxelles, 2015. VAN RAEMDONCK, Dan. « Le prédicat m’a tuer », signé P(articipe) P(assé). Pratiques [En ligne], 175-176 | 2017, mis en ligne le 22 décembre 2017, consulté le 22 février 2022. URL : http://journals.openedition.org/pratiques/3785 |