Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Korejský pop a jeho vliv na fanouškovské aktivity, srovnání českých a zahraničních fandomů
Název práce v češtině: Korejský pop a jeho vliv na fanouškovské aktivity, srovnání českých a zahraničních fandomů
Název v anglickém jazyce: Korean pop and its influence on the fans‘ activities, comparison of Czech and global fandoms
Klíčová slova: Korejský pop|Idol|fandom|korejská popkultura|Korea|fanouškovství
Klíčová slova anglicky: Korean pop|idol|fandom|Korean popculture|Korea
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.12.2022
Datum zadání: 11.12.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.03.2023
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Korejský pop se stal za poslední desetiletí kulturním fenoménem napříč světem. Tato práce se věnuje českým fanouškům tohoto hudebního žánru. Fanouškovské skupiny tzv. fandomy vykazují znaky obsesivního chování, na základě, kterého vznikají aktivity podporující dané idoly či aktivity na politicko-právní úrovni. Práce se podrobně zaměřuje na působení českých fandomů ve veřejném prostoru, jejich zmapování a komparaci s mezinárodním prostředím.
Výzkumné metody
V České republice existuje množství fanouškovských profilů na sociálních sítích. Nejznámější fanouškovskou skupinou jsou ARMY. Zde vystupují jako Bangtan Czechia. Tento tým se snaží stále více vytrhnout z online prostředí. Věnují se řadě aktivit. K bližšímu pochopení a poznání aktivit tohoto fandomu mi bude sloužit výzkum přímo z jeho prostředí.
Funguje zde také seskupení zvané Czech-korean production, to se věnuje celkové popularizaci korejské kultury. Tato skupina pořádá množství akcí spojené s korejským popem. Jako jeden z členů této společnosti se budu dále také věnovat podrobnějšímu zkoumání.
Součástí českých fandomů jsou tanečníci působí v k-popových tanečních skupinách. Jedná se o skupiny, které dělají tzv. covery[1] na choreografie svých oblíbených idolů. Skupiny se podílejí na udržování komunikace napříč fandomy, neboť na sociálních sítích sdílejí místo natáčení svých coverů, přičemž tak dávají možnost k fanouškovským setkáním.
Místa setkávání fanoušků vedle klubů, ve kterých se konají večery korejského popu, jsou často restaurace a kavárny, které nějakým způsobem souvisejí s korejskou kulturou.
Výzkum bude probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů. Ze značné části má práce bude zahrnovat netnografický výzkum. Jak uvádí Kozinest (2007) jedná se o etnologický výzkum v online prostředí, v prostředí digitálních technologií. Neboť budu pracovat v prostředí sociálních sítí, je tato metoda součástí mého výzkumu. Zaměřuji se na komunity se zvýšenou aktivitou v podobě příspěvků. Jak sám Kozinest uvádí, tato data jsou bohatá a odrážejí interakci mezi členy komunity či členů z jiných komunit.
Metody interpretace a analýzy dat
Dále budu pracovat s analýzou od autorů Kang, Kim a Yang, ve které jsou vypracované grafy. V této práci jsou zahrnuty informace o četnosti interakce mezi fandomy, interakce mezi idoly a fanoušky, a také požadované vlastnosti a očekávání od daných umělců. (Kang, Kim a Yang, 2022). Analýza mi poslouží ke komparaci dat mezi aktivitou českých fandomů, mezinárodních a také těch korejských. Řádnou analýzu vytvořím na základě sesbíraných dat z podrobné analýzy sociálních sítí, médií a terénního výzkumu.
[1]Cover, cover verze – je interpretace originální skladby hudebního umělce
Seznam odborné literatury
BANGTAN CZECHIA. [online]. 2022.01.14 [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:https://bangtanczechia.wixsite.com/bangtanczechia/blog
CKP: in Facebook [online]. 2015 [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:https://www.facebook.com/ckppraha/about_details
DYTRTOVÁ, Kristýna. Role symbolismu pro fanoušky korejského popu (a jeho transfer do jiných kulturních kontextů). Praha, 2021. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra teorie umění a tvorby. Vedoucí práce Hájek, Václav.
FORET, Martin, JANSOVÁ, Iveta ed. Populární kultura v kontextu nových médií a jejich užívání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5688-1.
JANSOVÁ, Iveta, Populární kultura. MEDKULT [online]. 2015.09.17 [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:http://medkult.upmedia.cz/Keywords/popularni-kultura/
JIE, Ye-eun: Exports of K-pop albums, videos hit record. [online].2020 [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20201217000834
JIN, Dal Yong. Transnationalism, cultural flows, and the rise of the Korean Wave around the globe. The international communication gazette [online]. London, England: SAGE Publications, 2019, 81(2), 117-120 [cit. 2022-09-11]. ISSN 1748-0485. Dostupné z: doi:10.1177/1748048518802911
JUNG, Sun, Korean Masculinities and Transcultural Consumption. Hong Kong University Press; 2011. [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:https://search-ebscohost-com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=e000xww&AN=410617&lang=cs&site=ehost-live&scope=site
JUNG, Sun. Fan activism, cybervigilantism, and Othering mechanisms in K-pop fandom. Transformative works and cultures [online]. Organization for Transformative Works, 2012, 10 [cit. 2022-09-11]. ISSN 1941-2258. Dostupné z: 10.3983/twc.2012.0300
KANG, J., KIM, J., Yang, M. et al. Behind the scenes of K-pop fandom: unveiling K-pop fandom collaboration network. Qual Quant 56, 1481–1502. 2022. [cit. 2022-09-11]https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1007/s11135-021-01189-5
KING-O´RIAIN, R. C. ‘“They were having so much fun, so genuinely . . .”: K-pop fan online affect and corroborated authenticity, New Media & Society, 23(9), pp. 2820–2838. 2021. [cit. 2022-09-11] Dostupné z: 10.1177/1461444820941194.
KOZINEST, R. V. (2002). The Field behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61–72. [cit. 2022-10-20] Dosupné z:http://www.jstor.org/stable/1558584
K-TOWN: [online]. 2020, [cit. 2022-09-11]. Dostupné z:https://ktowninczech.wixsite.com/ktown?fbclid=IwAR1Cp5wZrhh6HuEAx6G5ZKlai8yMjw5LY1T7RixzKUIHG4mHxv9AVwnnZd4
LEE, Wonseok a Grace KAO. “Make It Right”: Why #BlackLivesMatter(s) to K-pop, BTS, and BTS ARMYs. IASPM Journal [online]. 2021, 11(1), 70-87 [cit. 2022-09-11]. ISSN 2079-3871. Dostupné z: doi:10.5429/2079-3871(2021) v11i1.7en
LÖWEINSTEINOVÁ, Miriam, POPA, Markéta eds., Made in Korea, Praha: Nová vlna., 2018. ISBN 978-80-85845-85-3.
THORNE, S.L., BLACK, R.W. and SYKES, J.M. (2009), Second Language Use, Socialization, and Learning in Internet Interest Communities and Online Gaming. The Modern Language Journal, 93: 802-821. [cit. 2022-09-11] Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00974.xjmáué
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK