Specifika práce s dětmi v pěstounské péči během výchovně vzdělávacího procesu na základní škole
Název práce v češtině: | Specifika práce s dětmi v pěstounské péči během výchovně vzdělávacího procesu na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of work with children in foster care during the educational process at primary school |
Klíčová slova: | náhradní rodinná péče|pěstounská péče|pěstoun|škola|výchova|vzdělávání|zanedbání |
Klíčová slova anglicky: | education|foster care|foster parent|school|upbringing|neglect |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.12.2022 |
Datum zadání: | 08.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřena na problematiku dětí v pěstounské péči a specifika pedagogické práce na základní škole. Teoretická část pojednává o pěstounství a předpokladech pro vznik pěstounství, pěstounech a jejich vzdělávání. Další část je věnována charakteristice dětí, které v pěstounské péči vyrůstají, jejich potřebám a možným projevům chování včetně jejich příčin. Dále pak je zaměřena na školství a podporu výchovně vzdělávacího procesu u dětí v pěstounské péči. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum s cílem zmapovat realizaci výchovy a vzdělávání dětí v pěstounské péči na základní škole. Výzkum má podobu případových studií. |
Seznam odborné literatury |
1. BUBLEOVÁ, Věduna, Alena VÁVROVÁ, Lucie VRÁNOVÁ a Jana FRANTÍKOVÁ. Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2011. ISBN 978-80-87455- 01 2. BUBLEOVÁ, Věduna, Alena VÁVROVÁ, Jana FRANTÍKOVÁ a Martina VANČÁKOVÁ. Průvodce náhradní rodinnou péčí. Čtvrté. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, spolek, 2009. 3. KOVAŘOVICOVÁ, Jana. Problémy ve vytváření jistého a bezpečného attachmentu, možnosti terapie a léčivé rodičovství. Praha: ATTA, 2021. 4. DOLEŽALOVÁ, Pavla, Barbora ORLÍKOVÁ, Ladislav KÁŽMÉR, Barbora DRBOHLAVOVÁ a Ladislav CSÉMY. Trauma v dětství a adolescenci: průvodce pro pedagogy. Klecany: Národní ústav duševního zdraví, 2017. ISBN 978-80-87142-32-5. 5. FELCMANOVÁ, Lenka, Lenka HEČKOVÁ, Lucie MYŠKOVÁ, et al. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení: metodické doporučení. Praha: Česká školní inspekce, [2021]. ISBN 978-80-88087-55-7. 6. KLIMEŠ, J. Budování identity dítěte. Praha: Rozum a Cit, 2008. [online]. [cit. 20. 03. 2023]. Dostupné z: http://www.klimes.us/mojeprace/identita.pdf 7. SLÁDEKOVÁ, Elena. Školák v náhradnej rodine. Bratislava: Návrat, 2005. ISBN 80-969446-2-2. 8. SCHOOLER, Jayne E. a Jiří KOVAŘÍK. Adopce: vztah založený na slibu : užitečné rady a postřehy pro adoptivní rodiče a pěstouny. Praha: Návrat domů, 2002. ISBN 80-7255-066-7. 9. VÁVROVÁ, Alena. Shrnutí problematických míst v oblasti sociálně-právní ochrany dětí a náhradní rodinné péče. Praha: STŘEDISKO NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE, spolek, 2020. 10. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN isbn978-80-87455-14-2. |