Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Iserův pojem implikovaného čtenáře a problematika literatury pro děti
Název práce v češtině: Iserův pojem implikovaného čtenáře a problematika literatury pro děti
Název v anglickém jazyce: Iser’s concept of Implied Reader and Children’s Literature
Klíčová slova: implikovaný čtenář|čtenář|literatura pro děti|dětský čtenář|dětský implikovaný čtenář|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-Obersteinová
Klíčová slova anglicky: implied reader|reader|children’s literature|child reader|child implied reader|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-Oberstein
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martin Kaplický, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2022
Datum zadání: 30.11.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.12.2022
Datum a čas obhajoby: 14.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce představí pojem implikovaného čtenáře, který v sedmdesátých letech zavedl a následně propracoval Wolfgang Iser. Ukáže, vůči jakým pojetím čtenáře se Iser vymezuje a jaké jsou přednosti jeho pojetí implikovaného čtenáře pro porozumění procesu četby literárního díla. Na tomto základě se pokusí naznačit zda a jak je pojem implikovaného čtenáře využitelný pro charakterizaci a porozumění problematice dětské literatury.
Seznam odborné literatury
BÍLEK, Petr A. Wolfgang Iser a jeho koncept implicitního čtenáře v Aktu čtení. In: Aluze 7, 2004, č. 2-3.
BOOTH, Wayne C. The Rhetoric of Fiction. Chicago: University of Chicago press, 1961.
BOOTH, Wayne C. Typy vyprávění. In: Aluze 2007, 10, č. 2.
ISER, Wolfgang. The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press, 1978.
ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. In: Sedmidubský, Miloš (ed.): Čtenář jako výzva: výbor prací z kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001.
ISER, Wolfgang. The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1974.
ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Praha: Karolinum, 2009.
ISER, Wolfgang. Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. In: Aluze 7, 2004, č. 2- 3
SEGI LUKAVSKÁ, Jana (2017):, „Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?“, in Česká literatura 1, 2017, . s. 90–107.
SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2.
Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK