Iserův pojem implikovaného čtenáře a problematika literatury pro děti
Název práce v češtině: | Iserův pojem implikovaného čtenáře a problematika literatury pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Iser’s concept of Implied Reader and Children’s Literature |
Klíčová slova: | implikovaný čtenář|čtenář|literatura pro děti|dětský čtenář|dětský implikovaný čtenář|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-Obersteinová |
Klíčová slova anglicky: | implied reader|reader|children’s literature|child reader|child implied reader|Wolfgang Iser|Aidan Chambers|Jana Segi Lukavská|Karin Lesnik-Oberstein |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.11.2022 |
Datum zadání: | 30.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce představí pojem implikovaného čtenáře, který v sedmdesátých letech zavedl a následně propracoval Wolfgang Iser. Ukáže, vůči jakým pojetím čtenáře se Iser vymezuje a jaké jsou přednosti jeho pojetí implikovaného čtenáře pro porozumění procesu četby literárního díla. Na tomto základě se pokusí naznačit zda a jak je pojem implikovaného čtenáře využitelný pro charakterizaci a porozumění problematice dětské literatury. |
Seznam odborné literatury |
BÍLEK, Petr A. Wolfgang Iser a jeho koncept implicitního čtenáře v Aktu čtení. In: Aluze 7, 2004, č. 2-3. BOOTH, Wayne C. The Rhetoric of Fiction. Chicago: University of Chicago press, 1961. BOOTH, Wayne C. Typy vyprávění. In: Aluze 2007, 10, č. 2. ISER, Wolfgang. The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press, 1978. ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. In: Sedmidubský, Miloš (ed.): Čtenář jako výzva: výbor prací z kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001. ISER, Wolfgang. The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1974. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Praha: Karolinum, 2009. ISER, Wolfgang. Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. In: Aluze 7, 2004, č. 2- 3 SEGI LUKAVSKÁ, Jana (2017):, „Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?“, in Česká literatura 1, 2017, . s. 90–107. SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2. Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce. |