Přínos programu všeobecné primární prevence z pohledu žáků na druhém stupni základní školy
Název práce v češtině: | Přínos programu všeobecné primární prevence z pohledu žáků na druhém stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The benefit of the general primary prevention in the point of view of lower secondary school pupils |
Klíčová slova: | všeobecná primární prevence|rizikové chování|agrese|šikana|starší školní věk|program primární prevence|lektor primární prevence|školní metodik prevence |
Klíčová slova anglicky: | universal primary prevention|risk behaviour|aggression|bullying|older school age|program of primary prevention|lector of primary prevention|school methodist of prevention |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.11.2022 |
Datum zadání: | 29.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V diplomové práci s názvem „Přínos programu všeobecné primární prevence z pohledu žáků na druhém stupni základní školy“ se zabývám zkoumáním rozvoje znalostí žáků na 2. stupni základní školy, skrze konkrétní preventivní program na téma agrese a šikany. V teoretické části se věnuji všeobecné primární prevenci v kontextu školy. V této kapitole popisuji systém primární prevence ve školství, úlohu a specifika školního metodika prevence, preventivní program školy a také pozici lektora všeobecné primární prevence. V následující kapitole zmiňuji definici rizikového chování a zaměřuji se především na témata agrese a šikany, která jsou důležitou součástí mé praktické části. Vzhledem k respondentům, kterými se stali žáci na 2. stupni základní školy, popisuji na závěr své teoretické části i charakteristiky dětí staršího školního věku. V praktické části nejprve zjišťuji pomocí dotazníkového šetření znalosti žáků na 2. stupni základní školy v oblasti agrese a šikany, které následně porovnávám s dosaženými znalostmi po programu všeobecné primární prevence. |
Seznam odborné literatury |
COLMAN, A. M. A Dictionary of Psychology, New York: Oxford University Press, 2009. FRANKOWSKI, R. a P. ORPINAS, The aggresion scale: A self-report measure of aggressive behaviour for young adolescents. Journal Of Early Adolescence, 2001, 21(1). DOLEJŠ, Martin a kol. Agresivita u českých adolescentů, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5022-3. HARTL, Pavel a Helena Hartlová. Velký psychologický slovník, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7376-686-5. HONK, J., Harmon-Jones, E., Morgan, B.E., Schutter, D.L.G. Socially explosive minds: The triple imbalance hyphothesis of reactive aggression. Journal of Personality, 2010, 78(1). CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7376-871-5. MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ a Petr NOVÁK. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, vydavatelství Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu, Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247- 2991-6. |