Povědomí učitelů základních škol o syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte
Název práce v češtině: | Povědomí učitelů základních škol o syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Awarness of Primary School Teachers About The Child Abuse and Neglect Syndrome |
Klíčová slova: | Syndrom CAN|Základní škola|Učitel a týraný žák|Vzdělávání učitelů v sociální pedagogice |
Klíčová slova anglicky: | CAN Syndrome|Primary school|Teacher and abused student|Teacher education in social pedagogy |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2022 |
Datum zadání: | 23.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Markéta Lindová |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zmapovat povědomí učitelů základních škol o syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (Child Abuse & Neglect – CAN). V teoretické části je definován tento syndrom, dále jsou popsány jeho formy a ekosystém rodiny, ve kterém se tento jev vyskytuje. Dále se uvedená část práce zabývá legislativním rámcem vztahujícím se k pedagogickým pracovníkům na základních školách a možnostmi prevence. Seznamuje a popisuje vzdělávání učitelů v sociální pedagogice a sociální práci na českých vysokých školách. Výzkumná část se zabývá dotazováním českých učitelů základních škol, konkrétně tím, zda se setkali ve své praxi s případy týrání, zneužívání a zanedbávání dětí, a také zkoumá připravenost učitelů ZŠ v oblastech sociální pedagogiky a sociální práce na detekci a řešení syndromu CAN. |
Seznam odborné literatury |
BUTCHART, Alexander a Alison PHINNEY HARVEY. Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence [online]. Switzerland: World Health Organization and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect, 2006. ISBN 924-15-94-36-5. Dostupné také z: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43499/9241594365_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CO DĚLAT, KDYŽ - INTERVENCE PEDAGOGA: Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept (příloha č. 5 Syndrom týraného dítěte - CAN) [online]. , 7. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/20280 DE SILVA, Harendra a Christopher J. HOBBS. Managing child abuse: Handbook for Medical Officers [online]. In: . New Delhi: World Health Organization. Regional Office for South-East Asia, 2004, 2004. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/205458/B0008.pdf?sequence=1&isAllowed=y DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0. KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1. KRUG, Etienne G. a Linda L. DAHLBERG. Child abuse and neglect by parents and other caregivers. World Report on Violence and Health [online]. 2002, s. 57-86. Dostupné z: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/global_campaign/en/chap3.pdf LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5. MUFSON, Susan a Rachel KRANZ. O týrání a zneužívání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. Linka důvěry. ISBN 80-7106-194-8. PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5695-0. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5. ROBERTS, Michael C. a Ric G. STEELE, ed. Handbook of pediatric psychology. 4th ed. New York: Guilford Press, c2009. ISBN 978-1-60623-328-3. ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1049-8. WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0929-5. |