Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výslovnost českých učitelů angličtiny v hodinách a jejich povědomí o výslovnosti
Název práce v češtině: Výslovnost českých učitelů angličtiny v hodinách a jejich povědomí o výslovnosti
Název v anglickém jazyce: In-class pronunciation of Czech teachers of English and their cognition about pronunciation
Klíčová slova: cizinecký přízvuk|česká angličtina|postoje učitelů|srozumitelnost|výslovnost učitelů|výuka výslovnosti
Klíčová slova anglicky: accentedness|Czech accent in English|intelligibility|pronunciation teaching|pronunciation of teachers|teacher cognition
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Fonetický ústav (21-FU)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.11.2022
Datum zadání: 22.11.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.11.2022
Datum a čas obhajoby: 22.06.2023 13:30
Datum odevzdání elektronické podoby:23.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
– prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních poznatků o české angličtině a o povědomí učitelů (teacher cognition) o výslovnosti a její výuce
– pořídit nahrávky anglického řečového projevu minimálně 10 českých středoškolských učitelů angličtiny ve vyučovacích hodinách
– analyzovat vybrané segmentální i suprasegmentální jevy relevantní pro český přízvuk v angličtině i cizinecký přízvuk v angličtině obecně
– porovnat výsledky s dotazníky zaměřenými na postoje učitelů k výuce výslovnosti, k jednotlivým akcentům a varietám angličtiny a k výběru učebních materiálů
– navrhnout praktické dopady výzkumu pro výuku angličtiny v českém prostředí
Seznam odborné literatury
Agudo, J.M. (ed.) (2017). Native and non-native teachers in second language classrooms: professional challenges and teacher education. Boston: De Gruyter Mouton.
Bai., B. and Yuan, R. (2019). EFL teachers’ beliefs and practices about pronunciation teaching. ELT journal, 73(2), pp.134-143.
Baker, A. (2014). Exploring Teachers' Knowledge of Second Language Pronunciation Techniques: Teacher Cognitions, Observed Classroom Practices, and Student Perceptions. TESOL Quarterly, 48(1), pp. 136-163.
Brabcová, K. and Skarnitzl, R. (2018). Foreign or native-like? The attitudes of Czech EFL learners towards accents of English and their use as pronunciation models. Studies in Applied Linguistics, 9(1), pp. 38-50.
Cruttenden, A. (2014). Gimson’s Pronunciation of English. London: Routledge.
Eriksson, Linda. (2019). Teachers' and students' attitudes and perceptions toward varieties of English in Swedish upper secondary school. In: Classroom research and language/languaging: Papers from the ASLA symposium in Karlstad, pp.207-233
Hanzlíková, D. and Skarnitzl, R. (2017). Credibility of native and non-native speakers of English revisited: Do non-native listeners feel the same? Research in Language, 15(3), pp. 285–298.
Jakšič, J. and Šturm, P. (2017). Accents of English at Czech schools: Students’ attitudes and recognition skills. Research in Language, 15(4), pp. 353–369.
Jenkins, J. (2000). The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press.
Jenkins, J. (2007) English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford: Oxford University Press.
McCrocklin, S. and Link, S. (2016). Accent, Identity, and a Fear of Loss? ESL Students´ Perspectives. Canadian Modern Language Review, 72(1), pp. 122-148.
Nagle, C., Sachs R. and Zarate-Sandez, G. (2018). Exploring the Intersection Between Teachers’ Beliefs and Research Findings in Pronunciation Instruction. The Modern Language Journal, 102(3), pp. 512-532.
Skarnitzl, R. & Rumlová, J. (2019). Phonetic aspects of strongly-accented Czech speakers of English. Acta Universitatis Carolinae – Philologica, 2/2019, 109–128.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK