Výslovnost českých učitelů angličtiny v hodinách a jejich povědomí o výslovnosti
Název práce v češtině: | Výslovnost českých učitelů angličtiny v hodinách a jejich povědomí o výslovnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | In-class pronunciation of Czech teachers of English and their cognition about pronunciation |
Klíčová slova: | cizinecký přízvuk|česká angličtina|postoje učitelů|srozumitelnost|výslovnost učitelů|výuka výslovnosti |
Klíčová slova anglicky: | accentedness|Czech accent in English|intelligibility|pronunciation teaching|pronunciation of teachers|teacher cognition |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Fonetický ústav (21-FU) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.11.2022 |
Datum zadání: | 22.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.11.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2023 13:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
– prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních poznatků o české angličtině a o povědomí učitelů (teacher cognition) o výslovnosti a její výuce – pořídit nahrávky anglického řečového projevu minimálně 10 českých středoškolských učitelů angličtiny ve vyučovacích hodinách – analyzovat vybrané segmentální i suprasegmentální jevy relevantní pro český přízvuk v angličtině i cizinecký přízvuk v angličtině obecně – porovnat výsledky s dotazníky zaměřenými na postoje učitelů k výuce výslovnosti, k jednotlivým akcentům a varietám angličtiny a k výběru učebních materiálů – navrhnout praktické dopady výzkumu pro výuku angličtiny v českém prostředí |
Seznam odborné literatury |
Agudo, J.M. (ed.) (2017). Native and non-native teachers in second language classrooms: professional challenges and teacher education. Boston: De Gruyter Mouton. Bai., B. and Yuan, R. (2019). EFL teachers’ beliefs and practices about pronunciation teaching. ELT journal, 73(2), pp.134-143. Baker, A. (2014). Exploring Teachers' Knowledge of Second Language Pronunciation Techniques: Teacher Cognitions, Observed Classroom Practices, and Student Perceptions. TESOL Quarterly, 48(1), pp. 136-163. Brabcová, K. and Skarnitzl, R. (2018). Foreign or native-like? The attitudes of Czech EFL learners towards accents of English and their use as pronunciation models. Studies in Applied Linguistics, 9(1), pp. 38-50. Cruttenden, A. (2014). Gimson’s Pronunciation of English. London: Routledge. Eriksson, Linda. (2019). Teachers' and students' attitudes and perceptions toward varieties of English in Swedish upper secondary school. In: Classroom research and language/languaging: Papers from the ASLA symposium in Karlstad, pp.207-233 Hanzlíková, D. and Skarnitzl, R. (2017). Credibility of native and non-native speakers of English revisited: Do non-native listeners feel the same? Research in Language, 15(3), pp. 285–298. Jakšič, J. and Šturm, P. (2017). Accents of English at Czech schools: Students’ attitudes and recognition skills. Research in Language, 15(4), pp. 353–369. Jenkins, J. (2000). The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press. Jenkins, J. (2007) English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford: Oxford University Press. McCrocklin, S. and Link, S. (2016). Accent, Identity, and a Fear of Loss? ESL Students´ Perspectives. Canadian Modern Language Review, 72(1), pp. 122-148. Nagle, C., Sachs R. and Zarate-Sandez, G. (2018). Exploring the Intersection Between Teachers’ Beliefs and Research Findings in Pronunciation Instruction. The Modern Language Journal, 102(3), pp. 512-532. Skarnitzl, R. & Rumlová, J. (2019). Phonetic aspects of strongly-accented Czech speakers of English. Acta Universitatis Carolinae – Philologica, 2/2019, 109–128. |