Problematika pojetí autorského filmu jako pozitivně zatíženého konceptu.
Název práce v češtině: | Problematika pojetí autorského filmu jako pozitivně zatíženého konceptu. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A Problem of the auteur film as a value-positive concept |
Klíčová slova: | autorská teorie|autorský styl|autorský film |
Klíčová slova anglicky: | author theory|auteur |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.11.2022 |
Datum zadání: | 23.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce si klade za cíl poukázat na pojetí současného autorského filmu jako pozitivně zatíženého konceptu, napříč odbornými i veřejnými diskurzy, a problematizovat autorský film ve vztahu k jeho definici. Pozornost bude věnována původu takto vymezeného konceptu od dob jeho ustanovení, které přišlo v 50. a 60. letech s francouzským filmovým magazínem Cahier du Cinema, jehož redaktoři byli součástí Francouzské nové vlny, skupiny tvůrců stojící u počátků hnutí novovlnného autorského filmu, stále se šířícím po Evropě. Zároveň bude v bakalářské práci sledováno současné vymezování filmového autorství a pevnost jeho ukotvení v dobách prvního rozmachu autorské kinematografie. V práci budou podrobně zkoumány nároky na autora (auteura) a to v pojetí nejen jednotlivých jednotlivých redaktorů z Cahier du Cinema (François Truffaut, André Bazin), ale i jejich předchůdce Alexandrea Astruca a navazujících autorů (Peter Wollen, Andrew Sarris). Následná kritika nedostatečnosti pojetí autorského filmu zmíněných filmových teoretiků a tvůrců bude podpořena texty Pauline Kael, Geoffreye Nowell-Smitha a Paula Willemena. Práce posléze povede paralelu způsobu užívání pojmu autorství s hodnotícím způsobem užívání pojmu umění. Poukáže mimo jiné i na existenci “špatného” umění, kontrastující s neidentitou pojmu autorského filmu. Práce v návaznosti předloží otázku ohledně rezonance autorského filmu se zavedeným pojmem rozpoznatelného stylu. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura • TRUFFAUT, François. A certain tendency of the French cinema. [online].1954. Dostupné z: http://www.newwavefilm.com/about/a-certain-tendency-of-french-cinema-truffaut.shtml • ASTRUC, Alexandre. The Future of Cinema (1948). In: Essays on the Essay Film. Columbia University Press, 2017. p. 93-101. • BAZIN, André. De la politique des auteurs. Auteurs and authorship: A film reader, 2008. • WOLLEN, Peter. Signs and Meaning in the Cinema. Bloomsbury Publishing, 2019. • SARRIS, Andrew. Notes on the Auteur Theory in 1962. 1962. • KAEL, Pauline. Circles and squares. Film Quarterly, 1963, 16.3: 12-26. • NOWELL-SMITH, Geoffrey. Making Waves, Revised and Expanded: New Cinemas of the 1960s. Bloomsbury Publishing USA, 2013. • VITALI, Valentina; WILLEMEN, Paul (ed.). Theorising national cinema. Bloomsbury Publishing, 2019. • KULKA, Tomáš, CIPORANOV, Denis (eds.). Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. Sekundární literatura Sekundární literatura • SARRIS, Andrew. The American Cinema: Directors and Directions, 1929-1968. Front Cover. Dutton, 1968. • HODSDON, Barrett. The Elusive Auteur: The Question of Film Authorship Throughout the Age of Cinema. Jefferson, North Carolina: McFarland Publishing & Company, 2017 • SKUPA, Lukáš. ÚVOD K TÉMATU: AUTOR VE 21. STOLETÍ. Cinepur: 2019. [online]. Dostupné z: http://cinepur.cz/article.php?article=4587 • STÁTNÍ FOND KINEMATOGRAFIE. Výsledky rozhodování rady: výroba dokumentárního filmu. [online]. [cit. 15. 10. 2022].Dostupné z: https://fondkinematografie.cz/vysledky- • KOHOUT, Martin, ČRT, Brajnik, BELICA, Ondřej a kol. Výuková skripta pro praktické studium filmové tvorby. Národní filmový archiv: 2016. [online]. Dostupné z: https://nfa.cz/wp-content/uploads/2016/01/Jak-stvorit-film.pdf |