Práce s knihou jako prostředkem k rozvoji předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřské škole
Název práce v češtině: | Práce s knihou jako prostředkem k rozvoji předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Book as a support for reading literacy development in children with hearing impairment in a kindergarten |
Klíčová slova: | čtení|žáci se specifickými vzdělávacími potřebami|sluchové postižení|předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | reading|pupils with specific learning difficulties|hearing impairment|pre-school age |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.11.2022 |
Datum zadání: | 22.11.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2023 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zaměřena na provedení aktivit spojených s předčtenářskou gramotností ve čtyřech mateřských školách, v nichž má většina dětí sluchové postižení. Cílem práce je zjistit, 1) jak je v mateřské škole realizována cílená práce s knihou a 2) k jakým podobnostem a rozdílům v realizaci napříč zvolenými mateřskými školami dochází, s ohledem na fakt, že učitelé pro komunikaci s dětmi využívají různé komunikační prostředky. Výchozím prvkem bude jeden integrovaný blok z publikace Metodika čtenářské pregramotnosti (Nádvorníková a kol., 2019), přičemž některé cíle, metody a očekávané výstupy mohou být s ohledem na cílovou skupinu pozměněny. První šetření provede autorka sama, na dalších třech bude v pozici pozorovatele. Metodou polostrukturovaných rozhovorů bude chtít autorka také 1) získat zpětnou vazbu od učitelů a 2) zjistit, zda práce s knihou v mateřských školách pro děti se sluchovým postižením je běžně používaným nástrojem, a v případě, že nikoli, zjistit důvody jejího nevyužívání. Postup práce: 1) Prostudování odborné literatury v oblasti čtenářské a předčtenářské gramotnosti a vývojových charakteristik dětí v předškolním věku. 2) Oslovení mateřských škol, v nichž bude výzkum realizován. 3) Realizace výzkumu v mateřských školách včetně rozhovorů s učiteli. 4) Analýza materiálu a interpretace výsledků. |
Seznam odborné literatury |
ČECH, Pavel. O klíči. Vyd. 2. [Havlíčkův Brod]: Petrkov, 2014. ISBN 978-80-87595-25-1. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7. ČERVENKOVÁ, Anna. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. ISBN 80-238-4826-7. GAVORA, Peter a KŘIVÁNKOVÁ, Nikola. Podpora čtenářské pregramotnosti. Interakce rodič-dítě při čtení knihy. Pedagogická orientace, 2021, 31 (4), 32–54. KROPÁČKOVÁ, Jana, Radka WILDOVÁ a Anna KUCHARSKÁ. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace [online], 2014, 24 (4), 488–509 [cit. 2022-10-22]. ISSN 1211-4669. Dostupné z: doi:10.5817/PedOr2014-4-488. KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán, 2021. ISBN 978-80-907087-9-2. MOST, Tova, ARAM, Dorit, and ANDORN, Tamar. Early Literacy in Children with Hearing Loss: A Comparison Between Two Educational Systems. The Volta Review, 2006, 106 (1), 5–28. NÁDVORNÍKOVÁ, Hana, Eva SVOBODOVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ, VÍTEČKOVÁ, Miluše, ed. Čteme si, hrajeme si, poznáváme…: metodika čtenářské pregramotnosti [online]. 1. České Budějovice: Pedagogická fakulta, JU v Českých Budějovicích, 2019 [cit. 2022-10-22]. ISBN 978-80-7394-763-7. Dostupné z:https://projekty.pf.jcu.cz/pvupms/doc/Metodika_ctenarske_pregramotnosti.pdf. TREZEK, Beverly, and MAYER, Connie. Reading and Deafness: State of the Evidence and Implications for Research and Practice [online]. Educ. Sci. 2019, 9. Dostupné z https://www.mdpi.com/2227-7102/9/3/216/htm. XIA Wu-yang, and WU Yon. Effective Teaching Strategies of English Picture Book Reading for Hearing-Impaired Children. US-China Foreign Language, 2022, 20 (3), 97–102. |