Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Název práce v češtině: Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Název v anglickém jazyce: Possibilities of Children's Reading Development in the Context of the Cultural Mission of the School
Klíčová slova: kultura|škola|kulturní vzdělávání|hodnoty společnosti|čtenářství|čtenářská gramotnost|kultura školy|čtenářská kultura|kulturní dědictví
Klíčová slova anglicky: culture|school|cultural education|values of society|reading|reading literacy|school culture|reading culture|cultural heritage
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.11.2022
Datum zadání: 15.11.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.04.2023
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá školou jako místem pro vzdělávání žáků základních škol ke kulturnímu rozvoji především prostřednictvím čtenářství.
V teoretické části jsou vymezeny pojmy kultura, škola, kultura školy, hodnoty společnosti, čtenářství a čtenářská gramotnost. Pozornost je věnována škole jako prostředí a vlivu osobnosti učitelů při vzdělávání žáků ke kulturnímu rozvoji prostřednictvím čtenářství. Práce dále zmiňuje problematiku rozvoje dětského čtenářství na základní škole, roli a aktivity školních a městských knihoven a vybrané projekty podporující rozvoj čtenářství.
Praktická část se věnuje prozkoumání kurikulárních dokumentů ve vztahu ke čtenářství a čtenářské gramotnosti. V praktické části je dále pomocí kvalitativní metody výzkumu zjišťováno, jaký je názor pedagogických pracovníků a poučené veřejnosti na současný stav čtenářství. Tyto výsledky jsou dále srovnány s podobnými výzkumy v České republice a v zahraničí.
Seznam odborné literatury
● BÖNISCH, Bc. Pavel. Hodnoty a hodnotová orientace. Zlín, 2009. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí práce Prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc.

● ČERVENKOVÁ, Dagmar. Vnitřní a vnější determinanty morálního vývoje u dítěte. 2009. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Krykorková, Hana.

● FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.

● GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

● HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.

● Hloušková, L. Proměna a kultura školy. Dizertační práce, vedoucí doc. PhDr. Milan Pol, CSc., Masarykova univerzita, s. 40–49. [online]. Dostupné z:https://is.muni.cz/th/b7jt0/Disertace_10.4._07_-_cela.pdf

● KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.

● KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: vl. n., 1996. ISBN 80-85668-34-3.

● PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

● SOUKUP, Václav. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.

● STEJSKALOVÁ, Eva. Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce Landová, Hana.

● VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.128 s. ISBN 978-80-7367-386-4.

● VAŇKOVÁ, Eva. Nové formy čtenářství a jejich pedagogicko-psychologický charakter. 2013. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky. Vedoucí práce Krykorková, Hana.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK