Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků 3. ročníku ZŠ
Název práce v češtině: | Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků 3. ročníku ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A participatory study of reading motivation in the third year of primary school |
Klíčová slova: | Dětská motivace ke čtení|žánrové preference|genderové rozdíly ve čtení|čtenářské dílny|participativní výzkum|dětští výzkumníci |
Klíčová slova anglicky: | Children's motivation to read|genre preferences|gender differences in reading|reading workshops|participatory research|child researchers |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.11.2022 |
Datum zadání: | 01.12.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na otázku, co žáci třetího ročníků základní školy nejraději čtou a co je motivuje ke čtení. Základem empirické části bude participativní kvalitativní výzkum v podobě krátkých rozhovorů s dětmi (N = 28). Ve výzkumu je plánováno využít dětí jako respondentů i výzkumníků, volně podle metodologie McGeown et al. (2020). Vybraní malí výzkumníci budou mít pravomoc vybrat k hlavní tazelské otázce tři další otázky z předem připraveného souboru. Cílem práce je hlouběji proniknout do problematiky výběru četby, zájmu o čtení a vnímání jeho přínosu osmiletými a devítiletými žáky. Práce by také měla přispět pedagogické praxi autorky i dalších budoucích i stávajících učitelů prvního stupně základní školy, zároveň poslouží jako metodologická sonda do možností participativního výzkumu na nižším prvním stupni ZŠ v českém prostředí. |
Seznam odborné literatury |
Čuřín, Michal & Bubeníčková, Petra a kol.: Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013.
GABAL, Ivan: Jak čtou české děti? Stručná zpráva o výsledcích analýzy. Dostupné z: Ivan Gabal Analysis & Consulting. 2003. Gejgušová, Ivana: Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011. Hyhlík, František: Psychologie dětského čtenáře. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. Lederbuchová, Ladislava: Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Čeněk, 2004. Lepilová, Květuše: Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014. McGeown, Sarah & Bonsall, Jane & Andries, Valentina & Howarth, Danielle & Wilkinson, Katherine: Understanding reading motivation across different text types: qualitative insights from children. In Journal of Research in Reading. Vol. 43, Is. 4, 2020, pp 597-608. Prázová, Irena & Homolová, Kateřina & Landová, Hana & Richter, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. Svobodová, Jana: Co říkají děti o čtení? In. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. R. 6, č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, 2016. Švaříček, Roman & Šeďová, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. Trávníček, Jiří: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2007. Trávníček, Jiří: Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host, 2019. Wildová, Radka: Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. |