Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků 3. ročníku ZŠ
Název práce v češtině: Participativní výzkum motivace ke čtení u žáků 3. ročníku ZŠ
Název v anglickém jazyce: A participatory study of reading motivation in the third year of primary school
Klíčová slova: Dětská motivace ke čtení|žánrové preference|genderové rozdíly ve čtení|čtenářské dílny|participativní výzkum|dětští výzkumníci
Klíčová slova anglicky: Children's motivation to read|genre preferences|gender differences in reading|reading workshops|participatory research|child researchers
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.11.2022
Datum zadání: 01.12.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.01.2023
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na otázku, co žáci třetího ročníků základní školy nejraději čtou a co je motivuje ke čtení. Základem empirické části bude participativní kvalitativní výzkum v podobě krátkých rozhovorů s dětmi (N = 28). Ve výzkumu je plánováno využít dětí jako respondentů i výzkumníků, volně podle metodologie McGeown et al. (2020). Vybraní malí výzkumníci budou mít pravomoc vybrat k hlavní tazelské otázce tři další otázky z předem připraveného souboru. Cílem práce je hlouběji proniknout do problematiky výběru četby, zájmu o čtení a vnímání jeho přínosu osmiletými a devítiletými žáky. Práce by také měla přispět pedagogické praxi autorky i dalších budoucích i stávajících učitelů prvního stupně základní školy, zároveň poslouží jako metodologická sonda do možností participativního výzkumu na nižším prvním stupni ZŠ v českém prostředí.
Seznam odborné literatury
Čuřín, Michal & Bubeníčková, Petra a kol.: Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013.
GABAL, Ivan: Jak čtou české děti? Stručná zpráva o výsledcích analýzy. Dostupné z: Ivan Gabal Analysis & Consulting. 2003.
Gejgušová, Ivana: Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011.
Hyhlík, František: Psychologie dětského čtenáře. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
Lederbuchová, Ladislava: Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Čeněk, 2004.
Lepilová, Květuše: Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.
McGeown, Sarah & Bonsall, Jane & Andries, Valentina & Howarth, Danielle & Wilkinson, Katherine: Understanding reading motivation across different text types: qualitative insights from children. In Journal of Research in Reading. Vol. 43, Is. 4, 2020, pp 597-608.
Prázová, Irena & Homolová, Kateřina & Landová, Hana & Richter, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014.
Svobodová, Jana: Co říkají děti o čtení? In. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. R. 6, č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, 2016.
Švaříček, Roman & Šeďová, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014.
Trávníček, Jiří: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2007.
Trávníček, Jiří: Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host, 2019.
Wildová, Radka: Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK