Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výzkum rodinné firmy
Název práce v češtině: Výzkum rodinné firmy
Název v anglickém jazyce: A family business research
Klíčová slova: výzkum|malá firma|vnitřní procesy|struktura|organizační kultura|rodinná firma|OCAI|polostrukturované rozhovory
Klíčová slova anglicky: research|small company|internal processes|structure|organisational culture|family business|OCAI|semi-structured interviews
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Dana Mudd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.11.2022
Datum zadání: 22.11.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.11.2022
Datum a čas obhajoby: 13.06.2023 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiska
oV diplomové práci se bude studentka věnovat konkrétní malé rodinné firmě HART-PIPE s.ro. z pohledu organizačního rozvoje a problémům, se kterými se tento podnik může potýkat. Malé rodinné firmy jsou specifické svým postavením ve společnosti a ekonomické struktuře, neboť dle údajů Evropské komise (2022), rodinné podniky tvoří přes 60% z celé Evropské ekonomiky. Mezi hlavní problémy, kterým malé podniky primárně čelí, je přechod na mladší generaci vedení, dostupnost financování, daně, udržení si školených pracovníků a specifika managmentu typická pro rodinné podniky. Rodinná firma zkoumaná touto diplomovou prací se na českém trhu pohybuje již od devadesátých let minulého století, a proto bude možné ohlédnout se za působením rodiny ve společnosti a dopady společnosti na rodinné vazby.

Cíle
Cílem této práce je identifikovat organizační kulturu společnosti společně s jejími hodnotami za pomoci rozhovorů s majiteli a jednotlivými členy rodiny, kteří se podílejí na chodu firmy. Díky těmto poznatkům bude možné vytvořit plán definice/redefinice a rozvoje nové organizační kultury, která je do společnosti přinášena novou generací vedení. Případ jedné malé rodinné firmy v kontextu české ekonomiky je důležitý vzhledem k možnosti přenosu na další společnosti, které si udržely statut rodinné firmy i po letech svého působení na trhu. Většina těchto společností je vlastněna a řízena původním majitelem a tento fakt má tak dopad na hodnoty a kulturu firmy, která se s nástupem nové generace může měnit. Během této výměny je tak nutné dbát na to, aby nově vznikající kultura odpovídala potřebám a podmínkám firmy. Zkoumány tak budou hodnoty původního majitele firmy i jeho nástupců.

Metodika
Vlastní výzkum bude proveden kvalitativní a kvantitativní analýzou, kde s vedením firmy a s rodinnou budou provedeny polostrukturované rozhovory a následně bude využito dotazníkové šetření s ostatními zaměstnanci firmy. Z interních dokladů bude provedena sekundární analýza dat, SWOT a PEST analýza.
Hypotézy
Rodinné hodnoty se prolínají s hodnotami firemními.
Rodinná firma je více než pouhé zaměstnání.
Kultura v rodinné firmě je flexibilnější.

Charakteristika závěrů
Společně se získanými poznatky bude možné vytvořit konkrétní plán definice a implementace změn, který bude možné aplikovat na situaci ve firmě. Bude tak možné vypracovat konkrétní postup přeměny organizační kultury pro majitele firmy, který bude prakticky přínosný pro společnosti podobného typu, kde dochází ke změně vlastníků a následně dochází ke změně organizační kultury. Ta je pak brána za faktor, který ovlivňuje působení firmy nejen vůči svým zákazníkům, ale také vzhledem ke svým zaměstnancům.
Seznam odborné literatury
Beckhard, R., & Harris, R. T. (1987). Organizational Transitions: Managing Complex Change. Addison-Wesley Publishing Company.
Bolden, R. (2010). Leadership, Management and Organisational Development. In Gower Handbook of Leadership and Management Development (5. vyd.). Routledge.
Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2014). Organization Development and Change. Cengage Learning. o European Commission. (2022). Family business. https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/supporting-entrepreneurship/family-business_en
Evropský fond pro regionální rozvoj. (2010). Aplikační výklad pro vymezení pojmů drobný, malý a střední podnikatel a postupů pro zařezování podnikatelů do jednotlivých kategorií. Ministerstvo průmyslu a obchodu. https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/34830/45857/554355/priloha003.pdf
French, W., French, W. L., Bell, C., & Bell, C. H. (1999). Organization Development: Behavioral Science Interventions for Organization Improvement. Prentice Hall.
Hussain, S. T., Lei, S., Akram, T., Haider, M. J., Hussain, S. H., & Ali, M. (2018). Kurt Lewin’s change model: A critical review of the role of leadership and employee involvement in organizational change. Journal of Innovation & Knowledge, 3(3), 123–127. https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.07.002
Parumasur, S. B. (2012). The effect of organisational context on organisational development (OD) interventions. SA Journal of Industrial Psychology, 38(1), 1–12.
Singh, S. (1998). Review of Organisational Development: Interventions and Strategies [Review of Review of Organisational Development: Interventions and Strategies, recenzoval S. Ramnarayan, T. V. Rao, & K. Singh]. Indian Journal of Industrial Relations, 34(2), 248–254.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK