Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické aspekty pěstounské péče na přechodnou dobu: profesionalita a emoční angažovanost
Název práce v češtině: Psychologické aspekty pěstounské péče na přechodnou dobu: profesionalita a emoční angažovanost
Název v anglickém jazyce: Psychological aspects of short-term foster care: professionalism and commitment
Klíčová slova: emoční angažovanost|profesionalita|pěstounská péče na přechodnou dobu|přechodný pěstoun|role
Klíčová slova anglicky: commitment|professionalism|short-term foster care|short-term foster carer|role
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lucia Hargašová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.10.2022
Datum zadání: 27.10.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.11.2022
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat u osob poskytujících pěstounskou péči na přechodnou dobu prožívání konfliktu mezi profesionalitou a emoční angažovaností. V rámci tohoto cíle budou sledovány rovněž důsledky tohoto konfliktu na průběh péče o svěřené dítě a také na další oblasti.

Teoretická část představí vedle specifik této péče také zakotvení tohoto typu náhradní rodinné péče v českém systému. V této části bude věnován prostor teoretickým východiskům pro nastínění zdrojů rozvoje intrapersonálího konfliktu a dalším významným psychologickým aspektům přechodné pěstounské péče, a to jak ze strany dítěte, tak ze strany pěstouna.

Výzkumná část bude založena na kvalitativním výzkumu, ve kterém bude cílem prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s přechodnými pěstouny zmapovat prožívání výše zmíněného konfliktu a jeho případné dopady na péči o dítě.

Hlavní výzkumné otázky:
Jak přechodní pěstouni prožívají konflikt mezi profesionalitou a emoční angažovaností?
Jaké důsledky má prožívání konfliktu mezi profesionalitou a emoční angažovaností na průběh výkonu pěstounské péče na přechodnou dobu?

Dosavadní výzkum mapující překážky a problémy, kterým jsou přechodní pěstouni vystavováni, byl zaměřován především na nenaplněné potřeby přechodných pěstounů, které plynou z organizačních a systémových nedostatků. Výsledky tohoto výzkumu přispějí k poznání psychologických překážek a jejich důsledků plynoucích z této formy péče, kterým prozatím nebyla věnována dostatečná pozornost. Na základě zjištění budou formulována doporučení, která mohou přispět k prevenci i řešení konfliktu, případně k úpravě forem podpory přechodných pěstounů.
Seznam odborné literatury
Búšová, K. (2009). Profesionálná náhradná matka: Rodič alebo profesionál? Biograf, 48, 3–31.

Costin, A. T. (2021). Being a parent or a professional? The foster carers describing the child’s care experience. Educația Plus, 29(2), 141–152.

De Wilde, L., Devlieghere, J., Vandenbroeck, M., & Vanobbergen, B. (2019). Foster parents between voluntarism and professionalisation: Unpacking the backpack. Children and Youth Services Review, 98, 290-296.https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.01.020

Matějček, Z., & Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství (4.doplněné vydání). Karolinum Press.

Meakings, S., & Selwyn, J. (2016). ‘She was a foster mother who said she didn’t give cuddles’: The adverse early foster care experiences of children who later struggle with adoptive family life. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 21(4), 509–519. https://doi.org/10.1177/1359104516631608

Weitz, Y. S., & Karlsson, M. (2021). Professional or authentic motherhood? Negotiations on the identity of the birth mother in the context of foster care. Qualitative Social Work, 20(3), 703–717. https://doi.org/10.1177/1473325020912815

Williston, G. C. (1963). The foster-parent role. The Journal of Social Psychology, 60(2), 263-272.https://doi.org/10.1080/00224545.1963.9922197
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK