Nejčastější zdroje stresu a jejich vliv na studenty terciárního vzdělávání
Název práce v češtině: | Nejčastější zdroje stresu a jejich vliv na studenty terciárního vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The most common stressors and their influence on tertiary education students |
Klíčová slova: | Stres|stresor|terciární vzdělávání|prevence proti stresu|projevy stresu|stresová reakce|copingové strategie zvládání stresu |
Klíčová slova anglicky: | Stress|stressor|tertiary education|stress prevention|manifestation of stress|stress response|coping strategies for stress |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.10.2022 |
Datum zadání: | 18.10.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem práce je zjistit, co patří mezi nejčastější zdroje stresu u studentů bakalářských studijních oborů – jaké studijní povinnosti, osobní záležitosti či situace ve světě jsou pro ně během studia nejvíce stresující. Součástí výzkumu bude mimo jiné snaha zjistit, jaký vliv má vzniklý stres na jejich studijní výsledky a jaká preventivní opatření a způsoby zvládání stresu vybraní respondenti realizují. Jelikož práce cílí na studenty vysokých škol, její součástí je tudíž také specifikace terciárního vzdělávání v České republice.Zjištěné údaje budou porovnávány dle ročníku bakalářského studia, který respondenti navštěvují. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se věnuje specifikaci terciárního vzdělávání a nedávným změnám v důsledku světové situace, což může být jedním ze stresorů, jež na studenty vysokoškolských bakalářských oborů působí. Dále se již tato část zaměřuje především na definici pojmu stres, jeho příčiny a zdroje, stresovou reakci, prevenci stresu a copingové strategie. Praktická část je zaměřena na rozbor výsledků z kvantitativního výzkumu realizovaného formou dotazníkového šetření, jehož hlavním cílem je zjistit, co patří mezi nejčastější zdroje stresu u studentů bakalářských studijních oborů, jaký vliv má vzniklý stres na jejich studijní výsledky a jaká preventivní opatření a způsoby zvládání stresu vybraní respondenti realizují. |
Seznam odborné literatury |
BUCHWALD, Petra a Milada VLACHOVÁ. Stres ve škole a jak ho zvládnout / Petra Buchwald ; [překlad Milada Vlachová]. 2013. ISBN 9788026601593. HARSS, Claudia a Karin MAIER. Stres, cena úspěchu?: aktivní překonávání stresu pro zaměstnané ženy / Harss Claudia, Karin Maier. 1985. ISBN 808561815X. JOSHI, Vinay. Stres a zdraví. Přeložil Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, c2007, 156 s. ISBN 9788073672119. MAYEROVÁ, Marie. Stres, motivace a výkonnost / Marie Mayerová. 2007. ISBN 8071694258. SELYE, Hans. Stres života. Praha: Pragma, 2016. ISBN 978-80-7349-392-9. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1973. (1. vyd.) |