Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Název práce v češtině: | Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conceptual Art and its relationship to aesthetic value |
Klíčová slova: | Konceptuální umění|estetická hodnota|dematerializace díla|Idea idea|zkušenostní vlastnosti|ontologie umění |
Klíčová slova anglicky: | Conceptual art|aesthetic value|dematerialization of the work|Idea idea|experiential qualities|ontology of art |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.10.2022 |
Datum zadání: | 12.10.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.04.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Navrhovaná bakalářská práce se bude věnovat stále aktuálnímu tématu specifické povahy konceptuálního umění. Práce se soustředí zejména na otázku možnosti uplatnění tradičních pojmů jako je estetická zkušenost či estetická hodnota na díla konceptuálního umění. Východiskem celé úvahy bude jedna současná a hojně diskutovaná filozofická reflexe fenoménu konceptuálního umění, kterou její autoři, Peter Goldie a Elizabeth Shellekensová, prezentovali v knize Who’s afraid of conceptual art z roku 2009. Autoři uvádějí jako dva z pěti charakteristických rysů konceptuálního umění dematerializaci média a anti-estetickou orientaci této umělecké tvorby. Navrhovaná bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat vzájemnou souvislost mezi těmito dvěma rysy konceptuálních děl a důsledky pro tzv. estetickou teorii umění, která definuje umělecká díla jako zdroj estetické hodnoty: je na místě odmítnout estetickou hodnotu jako základní rys určující jednotu pojmu umění (tedy vzájemnou souvislost všech uměleckých děl), anebo je pojem estetična, se kterým zacházejí teoretici konceptuálního umění, příliš reduktivní a měli bychom jej odmítnout (ztotožňuje estetickou zkušenost se zkušeností smyslovou)? |
Seznam odborné literatury |
GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Who's Afraid of Conceptual Art?. Oxon: Routledge, 2010.
ISBN 978-0-415-42282-6. GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Philosophy and Conceptual Art. Oxford: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-956825-3. STEJSKAL, Jakub. Conceptual art, evaluative experience and second nature. 2011. Karlova Univerzita v Praze. KOSUTH, Joseph. Art after Philosophy and after: Collected Writings, 1966-1990. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1991. LEWITT Sol: Paragraphs on Conceptual Art, Artforum, 1967. PŘÍKAZKÁ, Karolína. Kosuthova teorie konceptuálního umění. Brno, 2011. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita., dostupná z: https://is.muni.cz/th/u6fhc/Kosuthova_teorie_konceptualniho_umeni.pdf ALBERRO, Alexander a Blake STIMMSON. Conceptual Art: A Critical Anthology. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1999. ISBN 98-52388. NEWMAN, Michael a John BIRD. Rewriting Conceptual Art. Londýn: Reaktion Books, 1999. ISBN 1-86189-052-4. |