Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Název práce v češtině: Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Název v anglickém jazyce: Conceptual Art and its relationship to aesthetic value
Klíčová slova: Konceptuální umění|estetická hodnota|dematerializace díla|Idea idea|zkušenostní vlastnosti|ontologie umění
Klíčová slova anglicky: Conceptual art|aesthetic value|dematerialization of the work|Idea idea|experiential qualities|ontology of art
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.10.2022
Datum zadání: 12.10.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.04.2023
Datum a čas obhajoby: 23.01.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 23.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Navrhovaná bakalářská práce se bude věnovat stále aktuálnímu tématu specifické povahy konceptuálního umění. Práce se soustředí zejména na otázku možnosti uplatnění tradičních pojmů jako je estetická zkušenost či estetická hodnota na díla konceptuálního umění. Východiskem celé úvahy bude jedna současná a hojně diskutovaná filozofická reflexe fenoménu konceptuálního umění, kterou její autoři, Peter Goldie a Elizabeth Shellekensová, prezentovali v knize Who’s afraid of conceptual art z roku 2009. Autoři uvádějí jako dva z pěti charakteristických rysů konceptuálního umění dematerializaci média a anti-estetickou orientaci této umělecké tvorby. Navrhovaná bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat vzájemnou souvislost mezi těmito dvěma rysy konceptuálních děl a důsledky pro tzv. estetickou teorii umění, která definuje umělecká díla jako zdroj estetické hodnoty: je na místě odmítnout estetickou hodnotu jako základní rys určující jednotu pojmu umění (tedy vzájemnou souvislost všech uměleckých děl), anebo je pojem estetična, se kterým zacházejí teoretici konceptuálního umění, příliš reduktivní a měli bychom jej odmítnout (ztotožňuje estetickou zkušenost se zkušeností smyslovou)?
Seznam odborné literatury
GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Who's Afraid of Conceptual Art?. Oxon: Routledge, 2010.
ISBN 978-0-415-42282-6.
GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Philosophy and Conceptual Art. Oxford: Oxford University
Press, 2007. ISBN 978-0-19-956825-3.
STEJSKAL, Jakub. Conceptual art, evaluative experience and second nature. 2011. Karlova Univerzita v
Praze.
KOSUTH, Joseph. Art after Philosophy and after: Collected Writings, 1966-1990. Cambridge,
Massachusetts: The MIT Press, 1991.
LEWITT Sol: Paragraphs on Conceptual Art, Artforum, 1967.
PŘÍKAZKÁ, Karolína. Kosuthova teorie konceptuálního umění. Brno, 2011. Bakalářská práce.
Masarykova Univerzita., dostupná z:
https://is.muni.cz/th/u6fhc/Kosuthova_teorie_konceptualniho_umeni.pdf
ALBERRO, Alexander a Blake STIMMSON. Conceptual Art: A Critical Anthology. Cambridge,
Massachusetts: The MIT Press, 1999. ISBN 98-52388.
NEWMAN, Michael a John BIRD. Rewriting Conceptual Art. Londýn: Reaktion Books, 1999. ISBN 1-86189-052-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK