Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ztráta digitální identity z pohledu uživatelů Instagramu aneb sdílím, tedy jsem, dokud…
Název práce v češtině: Ztráta digitální identity z pohledu uživatelů Instagramu aneb sdílím, tedy jsem, dokud…
Název v anglickém jazyce: The loss of digital identity from the perspective of Instagram users - I share, therefore I am, until...
Klíčová slova: identita|sociální sítě|Instagram|digitální data|duševní vlastnictví|digitální etnografie
Klíčová slova anglicky: identity|social networks|Instagram|digital data|intellectual property|digital ethnography
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.10.2022
Datum zadání: 03.10.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.03.2023
Datum a čas obhajoby: 01.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Lukáš Hanus, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude věnovat problematice ztráty identity ve virtuálním prostoru sociálních sítí. Konkrétně se bude zabývat jedinci, jimž byl zcizen profilový účet na platformě mobilní aplikace Instagram. Tématem bude především ztráta digitální identity a strategie uživatelů sloužící k vyrovnávání se s touto změnou v jejich každodennosti. Skrze zúčastněné pozorování a hloubkové polo-strukturované rozhovory se práce zaměří také na potenciální rozpor konceptu vlastnictví digitálních dat v rámci vymezeného kyberprostoru, pro nějž je typická mlhavost definice privátního a veřejného obsahu – tedy rozdíl v pojetí duševního vlastnictví tak, jak jej nahlíží samotní uživatelé oproti definici dané zákonem a uživatelskými podmínkami platformy Instagram. V závěru práce nastíní také možné motivace osob, které si cizí instagramové účty přivlastňují.
Výzkumná otázka: Jakou roli hrají digitální data jako součást identity uživatelů Instagramu v případě ztráty jejich přístupu k dané sociální síti?
Seznam odborné literatury
A. CALIANDRO: Digital Methods for Ethnography: Analytical Concepts for Ethnographers Exploring Social Media Environments. Journal of Contemporary Ethnography. 47. 1–28. 10.1177/0891241617702960.(2017)
B. DEBATIN, J. P. LOVEJOY, A. K. HORN and B. N. HUGHES: Facebook and Online Privacy: Attitudes, Behaviors, and Unintended Consequences. Journall of Computer-Mediated Communication. 15 (1). 83-108.https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01494.x
D. L. HOFFMAN, T. P. NOVAK and M. A. PERALTA: Building Consumer Trust in Online Environments: The Case for Information Privacy. Communications of the ACM. 42 (4). April. 80-85. (1999)
J. POOLEY: Social Media and the Self. Open Reader Series:https://www.mediastudies.press/sms-ISBN, 978-1-951399-04-7.(2021)
M. POSPÍŠILOVÁ: Facebooková ne/závislost. Identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Karolinum. 138 s. ISBN 978-80-246-3306-0.(2016)
LE. REIMANN, P. OZIMEK, E. ROHMANN, et al. Post more! The mediating role of social capital between Instagram use and satisfaction with life. Curr Psychol (2021). https://doi.org/10.1007/s12144-021-02579-6
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK