Implementace konceptu FabLab do formální výuky středních škol
Název práce v češtině: | Implementace konceptu FabLab do formální výuky středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation of the FabLab concept to the formal highschool education |
Klíčová slova: | otevřená dílna|vzdělávání|digital fabrication|střední škola|klíčové kompetence|kurikulum |
Klíčová slova anglicky: | makerspace|education|digital fabrication|highschool|key competences|curricula |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.10.2022 |
Datum zadání: | 02.10.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Pavlína Mazáčová |
Zásady pro vypracování |
Otevřená dílna (neboli makerspace) je prostor, který nabízí znalostní i hardwarovou základnu pro komplexní tvorbu prototypů nebo hardware projektů. Zpřístupňuje moderní výrobní přístupy a postupy, kombinuje je s těmi tradičními a demokratizuje tak přístup k technologiím, zjednodušuje prototypování a skrze to přispívá také k rozvoji startupů a malých firem. Zároveň vytváří prostředí pro vzdělávání, rozvoj a seberealizaci. FabLab je typ otevřené dílny, který je definován určitým typem vybavení (mj. zahrnuje tzv. digitální stroje) a provozu. V České republice se tyto otevřené dílny v současné době čím dál více rozvíjejí a často se inspirují západním modelem, kde je tento koncept mnohem více rozšířený. Cílem práce je prozkoumat možnosti a limity implementace konceptu moderních otevřených dílen typu FabLab do prostředí formálního středoškolského vzdělávání v České republice. Předmětem zkoumání budou jak jednotlivé technologie, tak i principy a postupy spjaté s prostředím otevřených dílen. Práce se zabývá vztahem neformálního a formálního vzdělávání v prostředí otevřených dílen i s ohledem na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Za tímto účelem bude využito kvalitativních metod, především pak polostrukturovaných rozhovorů s aktéry vzdělávacího procesu (studenti, provozovatelé, facilitátoři/lektoři, ředitelé).Součástí práce bude vyhodnocení vzdělávacích příležitostí (metodických i praktických) vznikajících v implementaci konceptu otevřených dílen. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-47-1. VUORIKARI, Riina, Anusca FERRARI a Yves PUNIE. Makerspaces for Education and Training: Exploring future implications for Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. ISBN 978-92-76-09032-8. ISSN 1831-9424. Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2021. ISBN 978-92-3-100478-0. FACER, Keri a Neil SELWYN. Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism: Background paper for the Futures of Education initiative. Paris: Futures of Education UNESCO, 2021. Howard, S. K. & Mozejko, A. (2015). Teachers: technology, change and resistance. In M. Henderson & G. Romeo (Eds.), Teaching and Digital Technologies: Big Issues and Critical Questions (pp. 307-317). Port Melbourne, Australia: Cambridge University Press. |